آموزش بازاریابی

۱۹ عادت فروشنده‌های موفق

فروشنده‌ موفق تأثیر مستقیمی بر گسترش و رونق یک کسب‌و‌کار دارد. یک فروشنده‌ی تأثیرگذار، علاوه بر فروش بیشتر، موجب جلب رضایت مشتریان و در نهایت سبب به شهرت رسیدن و افزایش اعتبار یک برند می‌شود. اما فروشنده‌ موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه عادت‌هایی باعث تأثیرگذاری و موفقیت یک نماینده‌ی فروش می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سؤال با ما همراه باشید.

نماینده‌ی فروش، از مهم‌ترین اجزای هر کسب‌و‌کار است. در واقع وظیفه‌ی یک فروشنده به تلاش برای فروش هر چه بیشتر محدود نمی‌شود. این فرد به نوعی نماینده‌ی یک برند، سازمان یا محصول است. وجود برخی عادات و رفتارها در فروشندگان، آنها را به یک فروشنده‌ موفق و تأثیرگذار تبدیل می‌کند. در ادامه چند نمونه از این عادات را بررسی می‌کنیم.

۱۹ عادت فروشنده‌های موفق

۱. شخصیت خریدار ایده‌آل را مشخص و بر آن تمرکز می‌کنند

تعریف دقیق و روشن ویژگی‌های شخصیت خریدار (Buyer Persona)، از مراحل حیاتی و مؤثر در فروش موفق است. اما شخصیت خریدار چیست؟

شخصیت خریدار در واقع همه‌ی آن ویژگی‌هایی است که مشتری ایده‌آل شما خواهد داشت. فروشنده‌ای که به جذب مشتریانی با این شخصیت تعریف شده تمرکز می‌کند، در فرآیند فروش موفق‌تر عمل خواهد کرد. در مقابل، فروشندگانی که از روش spray and pray‌ استفاده می‌کنند، معمولا موفقیت کمتری کسب‌ می‌کنند. این شیوه به معنای تبلیغ گسترده به امید پیدا کردن مشتریان هدف و خریداران ایده‌آل است.

یک فروشنده‌ موفق، ویژگی‌های مشتریان ایده‌آل را به دقت بررسی و بر شخصیت خریدار ایده‌آل تمرکز می‌کند. به این ترتیب، نماینده‌ی فروش به خوبی می‌داند که محصول را چرا و به چه کسی می‌فروشد.

۲. از قبل خودشان را آماده می‌کنند

نمایندگان فروش موفق، پیش از برقراری ارتباط با مشتری، آماده می‌شوند. آنها در مورد مشتریان بالقوه و ایده‌آل تحقیق و همه‌ی اطلاعات لازم را پیش از ملاقات با مشتری جمع‌آوری می‌کنند. فروشندگان موفق هیچ‌وقت بدون تحقیق و آمادگی قبلی، فعالیتی را شروع نمی‌کنند. آنها چالش‌ها و پرسش‌های احتمالی را پیش‌بینی و پاسخ‌های مناسب را برای شرایط مختلف آماده می‌کنند؛ به این ترتیب، احتمال از دست دادن مشتری بسیار کاهش می‌یابد.

۳. فرآیند جذب مخاطب هدفمند (Lead generation) توسط آنها، قابل اندازه‌گیری و تکرار است

یک فرآیند عالی و بی‌نقص به اقدامات کوچک‌تر و قابل اندازه‌گیری تقسیم می‌شود. با بررسی هر مرحله از این فرآیند، نماینده‌ی فروش می‌تواند نقاط ضعف خود را بیاید و در جهت تقویت و بهبود آنها گام بردارد.

به عنوان مثال، فروشنده‌ای را در نظر بگیرید که می‌تواند تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را به مشتریان راغب (lead) تبدیل و توجه آنها را به محصول جلب کند، اما در ادامه‌ی مسیر یعنی تشویق آنها به خرید و در نهایت فروش بیشتر، موفق نیست. با پیگیری تمام مراحلی که طی کرده است، این فروشنده می‌تواند نقاط ضعف خود را پیدا و در جهت بهبود آنها تلاش کند. نماینده‌ی فروش با پرسیدن سؤالاتی مانند سؤالات زیر می‌تواند نتایج فعالیت خود را بررسی کند:

آیا فرآیند معرفی محصول به اندازه‌ی کافی متقاعدکننده نبوده است؟ آیا فرآیند پیگیری مؤثر نبوده است؟

پس از بررسی این موارد، نماینده‌ی فروش، از نحوه‌ی عملکرد خود آگاهی کامل پیدا می‌کند و می‌داند که باید روی کدام مرحله بیشتر تمرکز کند و نقاط ضعف را بهبود ببخشد.

فرآیند جذب مشتری راغب یا هدفمند (Lead generation) چیست؟

مخاطب هدفمند (Lead) فردی است که علاقه خود را نسبت به خدمات یا محصولات شما نشان می‌دهد. هر تلاشی که برای جذب این مخاطب انجام شود، فرآیند جذب مخاطب راغب است که یک فروشنده‌ موفق از تمامی مراحل آن می‌تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم، بهره ببرد.

۴. محصول خود را می‌شناسند

توانایی فروش یک محصول فقط نیمی از موفقیت است. شناخت کامل محصولی که قرار است به فروش برسد، نیمه‌ی دیگر موفقیت در فروش را تشکیل می‌دهد.

HubSpot پلت‌فرمی برای فروش و بازاریابی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنند و مشتریان بالقوه و راغب را به خریداران واقعی تبدیل کند. در این پلت‌فرم، افرادی که به تازگی به عنوان نماینده‌ی فروش استخدام می‌شوند، مراحل آموزشی سختی را می‌گذرانند. هر فروشنده باید وبلاگ یا وب‌سایتی را با استفاده از ابزارهای این پلت‌فرم بسازد. این کار به فروشندگان کمک می‌کند تا با مشکلات بازدیدکنندگان سایت از نزدیک آشنا شوند و خود دشواری‌ها را لمس کنند. با گذراندن این دوره‌ی آموزشی سخت، فروشندگان یاد می‌گیرند که با مشتریان بالقوه همراهی و همدردی کنند و محصول و خدمات خود را به خوبی بشناسند.

۵. بر اساس واقعیت‌ها شرایط را مدیریت می‌کنند نه بر اساس احساسات

یک نماینده‌ی فروش موفق، اجازه نمی‌دهد که احساسات بر نحوه‌ی قضاوت او تأثیرگذار باشد. آنها احساسات و عواطف را از معاملات خود دور و از درگیری‌های احساسی اجتناب می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که در رویارویی با شرایط مختلف، عملکرد عاقلانه‌تر و صحیح‌تری داشته باشند.

۶. روابط شخصی برقرار می‌کنند

فروشندگان موفق می‌دانند که برقراری ارتباط صحیح، یکی از زیربناهای فروش موفق است. نمایندگان فروش موفق و تأثیرگذار، دائما به دنبال برقراری ارتباط‌های جدید هستند و روابطی را که دارای فواید متقابل و پایاپای است به خوبی حفظ می‌کنند. تمرکز روی برقراری ارتباطات جدید، شبکه‌ی ارتباطی فروشندگان را گسترش می‌دهد و دامنه‌ی فعالیت‌های آنها را وسیع‌تر می‌کند.

۷. شرایط را از دید مشتری بررسی می‌کنند

فروشندگان زیرک، به خوبی می‌دانند که برای داشتن فروش موفق، نباید فقط به پول و حقوق فکر کنند. برای کسب موفقیت، آنها از خود درباره‌ی نحوه‌ی کمک کردن به مشتری سؤال می‌کنند. در واقع آنها به یک دوست و متحد برای مشتری تبدیل می‌شوند و به یک رابطه‌ی بُرد-بُرد فکر می‌کنند. به جای این که از خود بپرسند چطور می‌توانم این محصول را بفروشم، این سؤال را مطرح می‌کنند: چطور می‌توانم به این مشتری کمک کنم؟

۸. با علاقه کار می‌کنند

فروشندگان موفق از روی بی‌علاقگی و صرفا برای انجام وظیفه و رفع تکلیف کار نمی‌کنند. آنها با تمام وجود برای رسیدن به موفقیت گام برمی‌دارند و تا زمانی که به موفقیت دست پیدا نکنند، از پای نمی‌نشینند. در واقع یا کاری را از ابتدا شروع نمی‌کنند یا اگر آن را شروع کردند، با موفقیت به پایان می‌رسانند.

۹. حقیقتا به حرف‌های مشتری گوش می‌دهند

فروشندگان موفق تلاش‌ می‌کنند تا جای ممکن مشتریان بالقوه و نیازهای آنها را بشناسند. آنها با گوش دادن به حرف‌های مشتریان و پرسیدن سؤال‌های متعدد، تلاش می‌کنند درک بهتری از درخواست‌های مشتریان داشته باشند.

۱۰. شب‌ها ۸ ساعت می‌خوابند

فروشندگان موفق می‌دانند که نداشتن خواب کافی، نگرش آنها را نسبت به افراد تغییر خواهد داد. فروشندگانِ خسته، نمی‌توانند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند. آنها باید به اندازه‌ی کافی بخوابند تا در برخورد با مشتریان، انرژی بیشتری داشته باشند و با اشتیاق بیشتری محصولات و خدمات را معرفی و تبلیغ کنند.

۱۱. به چیزی که می‌فروشند اطمینان دارند

فروختن محصولی که به آن اعتماد دارید و از کیفیت آن مطمئن هستید، بسیار راحت‌تر است. فروشندگان موفق از محصولات خود استفاده می‌کنند و به ارزش‌های آن اطمینان دارند. تنها در این صورت می‌توانند با اطمینان کامل، دیگران را به خرید آن تشویق کنند.

۱۲. هدف محور هستند

پول و کسب درآمد می‌تواند عامل خوبی برای تلاش و موفقیت باشد اما هدفمند بودن، محرک قدرتمندتری برای تلاش است. یک نماینده‌ی فروش موفق به خوبی می‌داند که محصول یا خدماتی که به مشتری می‌فروشد، این قابلیت را دارد تا تأثیرات مثبتی بر زندگی افراد داشته باشد. این آگاهی تلاش فروشندگان را هدفمند می‌کند.

با وجود این، پول یا به عبارت صحیح‌تر امکاناتی که پول در اختیار ما می‌گذارد، عاملی مهم و تأثیرگذار برای ایجاد اشتیاق در فروشندگان است. با کمک پول، فروشندگان می‌توانند شرایط بهتری برای تحصیل فرزندان‌شان فراهم کنند؛ از والدین خود مراقبت و از مراکز خیریه حمایت کنند. هر کاری که موجب رضایت شغلی فرد ‌شود، اشتیاق او را برای تلاش بیشتر افزایش می‌دهد.

۱۳. پیشنهادهای خود را پیگیری می‌کنند

بسیاری از فروشندگان در پیگیری پیشنهاداتی که به مشتری ارائه می‌دهند، ناموفق هستند. در واقع آنها بعد از اینکه محصولی را معرفی و پیشنهاد کردند، عکس‌العمل مشتری و قدم بعدی او را پیگیری نمی‌کنند. یک فروشنده‌ موفق باید نتایج تلاش‌ها و پیشنهادات خود را بررسی کند و آنها را به حال خود رها نکند.

۱۴. پیام‌ها و گفت‌و‌گوهای خود با مشتریان را شخصی‌سازی می‌کنند

فروشندگان موفق، به جای اینکه از یک الگوی ثابت و پیام‌های یکسان برای برقراری ارتباط با مشتریان مختلف استفاده کنند، برای هر مشتری و هر فرد شیوه‌ای متفاوت از گفت‌و‌گو و پیام‌های شخصی‌سازی شده را به کار می‌برند. در واقع آنها زمان زیادی را برای شناخت مشتریان بالقوه صرف می‌کنند تا متناسب با شخصیت هر فرد، پیام خود را تغییر دهند. این فروشندگان، مشکلات هر مشتری را به طور جداگانه بررسی می‌کنند و به دنبال راه‌حلی برای آن می‌گردند.

۱۵. برای مشتری ارزش خلق می‌کنند

فروشندگان موفق به جای فرستادن ایمیل‌های بی‌معنا و فاقد ارزش، در هر بار ارتباط با مشتری برای او ارزش می‌آفرینند. در واقع یک نماینده‌ی فروش موفق، با هر ایمیلی که برای مشتریان بالقوه می‌فرستد یا هر بار که با آنها ارتباط برقرار می‌کند، چیز جدیدی به آنها می‌آموزد.

۱۶. برای بررسی صلاحیت مشتریان وقت می‌گذارند

در حالی‌که بسیاری از مشتریان ممکن است روی کاغذ، مشتریان مطلوبی به نظر برسند اما در حقیقت چنین نیست و فروشندگانی که بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده عمل می‌کنند و برای جدا کردن مشتریان مطلوب از خریداران بدقلق و بهانه‌گیر وقت می‌گذارند، نتایج بهتری می‌گیرند. مشتریان واجد شرایط (Qualified Prospects) معمولا وفادارتر هستند و اگر رضایت آنها تأمین شود، برای برند شما بازاریابی دهان به دهان می‌کنند. در واقع از رضایت خود برای دیگران تعریف و بدون هیچ هزینه‌ای برای شما بازاریابی می‌کنند. این تبلیغ، یکی از مؤثرترین شیوه‌های تبلیغ است که فقط با جلب رضایت مشتری به دست می‌آید.

۱۷. برنامه‌ی مشخص دارند

ممکن است شما فردی با نفوذ و کاریزماتیک باشید؛ اما این ویژگی‌ها به تنهایی و بدون داشتن یک ساختار سازمانی، موجب موفقیت شما نمی‌شود. فروشندگان موفق برای بخش‌های مختلف وظایف خود به دفت برنامه‌ریزی می‌کنند، هر روز وظایف خود را مشخص می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که کدام رفتار یا کدام بخش از فرآیند فروش را باید بهبود ببخشند. آنها حتی برای تماس‌های تلفنی و ملاقات با مخاطبان، به دقت برنامه‌ریزی می‌کنند. با داشتن یک برنامه‌ریزی مشخص روزانه، وظایف خود را با سرعت بیشتر و هدفمندتر به انجام می‌رسانند.

۱۸. مشتریان بالقوه را به چالش می‌کشند

فروشندگان موفق می‌دانند که رفتارهایی مانند پذیرفتن تمام نکاتی که مشتریان مطرح می‌کنند و فرار از پاسخگویی به سؤال‌های سخت آنها، به فروش موفقیت‌آمیز منجر نمی‌شود. اگر فروشنده‌ای در نظر دارد که با کمک به مشتری در جهت رشد کسب‌و‌کار خود قدم بردارد باید مورد اطمینان باشد. موافقت بی‌چون و چرا با تمام انتقادات و نکات مطرح شده، برای شما احترام به دنبال نمی‌آورد؛ بلکه فقط باعث می‌شود مشتریان فکر کنند که شما قابل اطمینان نیستید. از کاوش در صحبت‌های مشتریان نترسید و اگر گفته‌های آنها قابل جمع‌بندی نیست، با پرسیدن سؤال‌های بیشتر، آنها را به چالش بکشید.

۱۹. موفقیت خود را در گرو موفقیت و رضایت مشتری می‌بینند

یک فروشنده‌ی خوب بلافاصله پس از موفقیت در فروش یک محصول به مشتری، دست از تلاش نمی‌کشد و وظایف خود را تمام‌شده نمی‌پندارد. نماینده‌ی فروش موفق، حتی پس از فروش محصول، ارتباط خود را با مشتری حفظ می‌کند تا بازخوردهای او را دریافت کند و از این نظرات و بازخوردها برای اتخاذ تصمیم‌های بهتر و به کار بستن راهبُردهای موفقیت‌آمیزتر استفاده کند.

برگرفته از: hubspot

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است