بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی در مورد عملکرد لجستیکی کشورهای جهان، ایران با یک جهش ۳۲ پله ای  در سال ۲۰۱۸ به رده ۶۴ دنیا دست یافته است.

گزارش قبلی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ که بر اساس شاخص عملکرد لجستیک اعلام می شود نیز بهبود قابل توجه ایران را نسبت به سال های قبل نشان میداد. شاخص عملکرد لجستیک یک شاخص چندبعدی است که عملکرد لجستیک تجاری یک کشور را ارزیابی می‌نماید و از سال ۲۰۰۷ به صورت دوسالانه توسط بانک جهانی اندازه‌گیری و پایش می‌شود.

براساس تعریف بانک جهانی، لجستیک تجاری دامنه‌ای از فعالیتهای ضروری تجاری همچون: حمل‌ونقل، انبارداری، یکپارچه‌سازی بارهای تجاری، امور گمرکی و تبادلات مرزی تا سیستمهای توزیع بین‌المللی و درون کشوری را شامل می‌شود. از میان کشورهای با درآمد سرانه هم‌سطح، آن کشورهایی که عملکرد لجستیکی بهتری داشته‌اند شاهد یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی (GDP) و دو درصد رشد بیشتر در تجارت بوده‌اند.

در ادامه بخوانید : 5 تکنیک برای بازارایابی

جدول زیر رتبه ایران را در شاخص عملکرد لجستیک و زیرشاخص‌های آن از ابتدا تاکنون نشان می‌دهد.

این شاخص معتبرترین شاخص بین‌المللی مرتبط با لجستیک تجاری است که در آن وضعیت لجستیک داخلی کشورها و نیز لجستیک کشورها در عرصه بین‌الملل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزیابی براساس شش زیرشاخص انجام می‌شود که عبارتند از:

نکته قابل توجه این است که هر یک از این ۶ شاخص به تنهایی ملاک ارزیابی صنعت لجستیک یک کشور نیست بلکه تمام‌شان در کنار یکدیگر تاثیر خود را می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *