اگر کسب و کاری را شروع کرده اید و مشتریانی دارید، بنابراین فروش شما قابل افزایش است. نکته مهم آن است که پس از طراحی و ساخت فروشگاه آنلاین بایستی بلافاصله از یکسری روش ها و راهکارهای مناسب برای افزایش فروش استفاده کنید. بعضی از این روش‌ها بلافاصله فروش را افزایش می‌دهند. حال به چند روش اشاره می‌کنیم:

روش ها و راهکارهای افزایش فروش عبارتند از :

 

1- پشتیبانی قوی داشته باشید و همیشه در دسترس باشید:

شما باید مشتریان خود را حمایت کنید و در دسترس باشید! یکی از اشتباهات بسیاری از مدیران فروش این است که تصور میکنند باید کمیاب و دور از دسترس باشند تا نزد خریدار ارزش و اعتبار کسب کنند. برعکس! مشتریان نیاز به تأمین کننده ای دارند که در دسترس بوده و در وقت و موقعیت مناسب بتواند نیازهای آنها را تأمین کند و محصولاتش را در حداقل زمان ممکن با بهترین کیفیت در اختیارشان قرار دهد.

در مواردی که برای آنها سوال بوجود آمده، قبل از خرید محصولات شما به پرسشهای آنها پاسخگو باشید. این نکته بسیار مهمی در فروش است زیرا که شما نشان می دهید که مراقب مشتریان خود هستید و می خواهید آنها تجربه خوبی در خرید از شرکت شما و محصولاتتان داشته باشند.

به خاطر داشته باشید اگر تبلیغات شما به افراد تضمین دهد که محصولات شما ارائه کننده بهترین ها است، مشتریان شما احتمالاً از تمامی محصولاتتان خریداری خواهند کرد. اگر پشتیبانی و حمایت مضاعفی به افراد ارائه کنید آنها مطمئن خواهند شد که هنگام مصرف کالا و یا برخورد با چالش می توانند به شما دسترسی داشته باشند.انجام این امر بسیار مهم است زیرا که بخشی از موفقیت بازاریابی آنلاین شما را در بر خواهد داشت.

2- برای افزایش بازدید از سایت خود از روش های مختلف تبلیغات از جمله سئو استفاده کنید:

بطور کلی وب سایتی که بهینه سازی سایت (سئو و تبلیغات اینترنتی) را  بطور مداوم انجام دهد موفق خواهد شد و احتمال این موفقیت 100 درصد است .  یک فروشگاه در محلی خلوت و نوساز هیچ بازدید و کاربری ندارد و به دنبال آن فروشی هم نخواهد داشت . مسلما با تبلیغات و رسیدگی به ویترین فروشگاهتان به نتیجه دلخواه البته با کمی صبر و حوصله خواهید رسید .

3- از روش های مختلف بازاریابی استفاده کنید:

هر فروشنده ای اعم از اینترنتی یا فروشنده سنتی باید برای فروش بیشتر محصولات وکالاهای خود از روش های مختلف بازاریابی استفاده کند. بازاریابی هم میتواند بصورت بازاریابی اینترنتی باشد و هم بصورت حضوری و …

4- به مشتریان خود انگیزه بدهید و برای آنها پاداشی (اشانتیون) درنظر بگیرید:

ایجاد انگیزه یکی از کارآمدترین تکنیک های بازاریابی اینترنتی میباشد، شما می‌توانید برای محصولات خود یک جایزه در نظر بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید می‌کنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. پاداش یا جایزه میتواند شامل برگزاری مسابقات و ارائه هدایا و جوایز به صورت رایگان مانند کتاب های الکترونیک، نرم افزار و یا حتی محصولاتتان باشد.

افراد قطعاً این فرصت را از دست نمی دهند، به خصوص اگر پاداشی که برای آنها در نظر گرفته باشید مرتبط با چیزی باشد که آنها دنبالش هستند. این امر می تواند اعتماد مشتریان شما را جلب کرده زیرا آنها باور می کنند که شما سخاوتمندانه رفتار می کنید. مطمئن باشید مشتریان برای افراد دیگر نیز، از کسب و کار شما صحبت خواهند کرد. نکته مهم آن است که به مشتریان یادآوری کنید که شرط تعلق جایزه به آن‌ها آن است که خرید آنها تا قبل از تاریخ مشخصی انجام پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.

5- تخفیف ندهید:

هیچگاه برای مشتریان خود تخفیف در نظر نگیرید . تخفیف یکی از هزینه‌های پنهان هر کسب ‌و‌ کاری است که به آن اهمیت داده نمی‌شود. به جای دادن تخفیف، کالایی را معادل مقدار تخفیف به مشتری هدیه بدهید. مثلا اگر کالایی را ده هزار تومان می‌فروشید و مشتری تقاضای تخفیف می‌کند ، به او یک کالای هزار تومانی جایزه دهید. با اینکار به جای یک کالا دو کالا فروخته‌اید و نکته مهم دیگر آن است که کالای هزار تومانی برای شما هزینه‌ای کمتر از هزار تومان دارد. لذت تخفیف گرفتن خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود ، ولی هدیه تا مدت‌ها در ذهن مشتری می‌ماند و بهانه‌ای برای تعریف این موضوع به دیگران می‌شود. بنابرین به تخفیف به عنوان هزینه و ضرری جدی برای کسب‌و‌کارتان نگاه کنید.

6- مشتریان غیر فعال را نادیده نگیریدو سعی کنید مجدد به آنها کالا بفروشید:

در هر کسب و کار ، مشتریانی وجود دارند که به هر دلیلی دیگر خرید نمی‌کنند. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آنها یک کارت پستی بفرستید و به آنها یادآوری کنید که برای شما باارزش هستند. همچنین می‌توانید یک فروش ویژه برای آنها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند. راه دیگر آن است که با آنها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آنها معرفی کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یکبار از شما خرید کرده اند بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است. بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آنها برای مدتی از شما خرید نمی کنند ، باز با آنها تماس گرفته و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.

7- هنگامی که مشتری محصولی را می‌خرد، محصولی دیگر نیز به او پیشنهاد کنید:

مشتری معمولا در ابتدا در حالت دفاعی است، سوالات زیادی می‌پرسد ، از محصول ایراد می‌گیرد و وقتی بالاخره قانع شد که محصولی را بخرد، وارد “حالت خرید” شده است. در این زمان خیلی راحت می‌توان محصولات دیگری به او فروخت. همین موضوع باعث می‌شود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید بتوان به او یک کیف، باتری اضافی و سه‌پایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمی‌کند و وسواس زیادی نشان نمی‌دهد. بنابراین هرگاه مشتری کالایی را سفارش داد، کالاهای مرتبط دیگری را به او توصیه کنید. هیچگاه پیش‌داوری نکنید که چون مشتری در خرید اول مقاومت زیادی نشان داده، پس کالاهای دیگر نخواهد خرید(البته این روش بیشتر در بازار سنتی کاربرد دارد)

8- ارائه گارانتی:

همه یا بخشی از محصولات خود را برای مدت زمان کم یا طولانی گارانتی کنید. اجازه دهید مشتریان شما بدانند که در صورت سرمایه گزاری با شما هیچ چیز از دست نخواهند داد. تمامی عوامل ایجاد کننده ریسک را برای آنها از بین ببرید. میزان و مدت زمان ضمانت بیشتر، نشان می دهد که شما چقدر به محصولات خود اعتقاد و اعتماد دارید.

9- انتخاب نام تجاری وب سایت فروشگاهی:

نام دامنه وب سایت تان را به صورتی در نظر بگیرید که بسیار به یاد ماندنی باشد. دلیل آن هم این است که تعداد وب سایت های موجود در اینترنت بسیار باورنکردنی و زیاد است. انتخاب یک نام دامنه ای که به خاطر سپاری آن مشکل نباشد، کار بسیار محتاطانه ای است؛بنابراین مشتری بدون زحمت شما را پیدا خواهد کرد.

10- با شرکت های بزرگتر و برندتر از خود همکاری و سرمایه گزاری مشترک کنید:

شروع به ساخت یک تیمی از شرکت های وابسته کرده و یا شراکت و ایجاد سرمایه گزاری مشترک نمایید. این امر موجب تاثیرگزاری بیشتر استراتژی های بازاریابی آنلاین شما خواهد شد. زیرا که شرکت های وابسته قادر به هدایت ترافیک به وب سایت شما و بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات شما در وب سایت خودشان خواهند بود. چیزی که شما اینجا باید به یاد داشته باشید این است که شرکت های وابسته و یا شرکای شما ترجیحاً باید در اینترنت معتبر بوده و کسب و کار اینترنتی شان با شما کاملاً در ارتباط باشد.

11- با بازاریابان همکاری کنید و یک تیم قوی بسازید:

همکاری و تعامل دو طرفه بین فروشنده و  بازاریاب بسیار مهم است.با بازاریابانی که برای شما کار میکنند و روی محصولات شما تمرکز دارند در ارتباط باشید و با آنها همکاری و مشکلات آنها را برطرف نمایید زیرا این امر بسیار در روند فروش شما موثر است. سعی کنید با آنها در تماس بوده و یک تیم قوی بازاریابی بسازید.

همچنین میتوانید به بازاریابان فعال پاداش بدهید.به عنوان مثال به ازای هر صد هزار تومان فروش علاوه بر دریافت پورسانت پنج هزار تومان پاداش در نظر بگیرید.

12- محتوای سایت خود را به روز کنید :

از آنجایی که وب سایت شما اولین مکانی است که یک مشتری با کسب و کار و محصولات شما آشنا می شود و به عبارتی ویترین کسب و کار و دفتر مجازی شماست، بروزرسانی مطالب و تغییر شکل ظاهری آن امری ضروری است.از تکراری بودن و یکنواخت بودن سایت فروشگاهی خود بپرهیزید.

13- در صورت کم شدن فروش به دنبال مشکل باشید و عیب یابی کنید:

اگر مشتری هایتان کمتر می شوند این یک زنگ خطر برای شماست! باید در اسرع وقت نسبت به عیب یابیِ محصولات یا فرآیند فروش تان اقدام کنید و نقاط ضعف و اشکالات آن را برطرف کنید. سهل انگاری در این زمینه، به از دست دادن بخش عمده ای از مشتریان تان و در نتیجه افت شدید سود و درآمد کسب و کارتان منجر خواهد شد.

14- هدفمندانه تبلیغ کنید:

بدون فراگیری شیوه های نوین تبلیغاتی که متناسب با نوع محصول و کسب و کار شما باشند، دست به تبلیغات نزنید! تبلیغات، بدون بکارگیری راهکارهای حرفه ای، محکوم به شکست خواهد بود.

15- رقیبانتان را بشناسید:

بسیاری از رقیبان شما سعی دارند با استفاده از نقاط ضعفی که شما به آنها بی توجه هستید، گوی سبقت را از شما بربایند. رقیبان خود را بشناسید! با نقاط قوت و ضعف خودتان هم روبرو شوید، آنها را بپذیرید و در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعفِ خود بکوشید. در مقابل، با شناسایی نقاط ضعف حریف میتوانید بهتر از همیشه از نقاط قوت خود برای پیروزی و موفقیت استفاده کنید.

نتیجه گیری

هر یک از نکات فوق، به ظاهر ساده، اما در عمل بسیار پیچیده و مستلزم برنامه ریزی و مدیریت دقیق زمان، هزینه و نیروی انسانی است. بنابراین بر اساس نقاط قوت و نقاط ضعف و متناسب با شرایط کسب و کارتان راهکارهای مناسبی را برگزینید و زیر نظر کارشناسان متخصص، آنها را تا مرحله نتیجه گیری قطعی پیش ببرید تا در نهایت به فروشی بالا و سودمند برسید و هر روز با دستاوردهایی جدید، در مسیر پیشرفت حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *