آموزش بازاریابی

راه هاي افزايش فروش

اگر کسب و کاری را شروع کرده اید و مشتریانی دارید، بنابراین فروش شما قابل افزایش است. نکته مهم آن است که پس از طراحی و ساخت فروشگاه آنلاین بایستی بلافاصله از يكسري روش ها و راهكارهاي مناسب براي افزايش فروش استفاده كنيد. بعضی از این روش‌ها بلافاصله فروش را افزایش می‌دهند. حال به چند روش اشاره می‌کنیم:

روش ها و راهكارهاي افزايش فروش عبارتند از :

 

1- پشتيباني قوي داشته باشيد و هميشه در دسترس باشيد:

شما بايد مشتریان خود را حمایت کنید و در دسترس باشید! یکی از اشتباهات بسیاری از مدیران فروش این است که تصور میکنند باید کمیاب و دور از دسترس باشند تا نزد خريدار ارزش و اعتبار کسب کنند. برعکس! مشتریان نیاز به تأمین کننده ای دارند که در دسترس بوده و در وقت و موقعیت مناسب بتواند نیازهای آنها را تأمین کند و محصولاتش را در حداقل زمان ممکن با بهترین کیفیت در اختیارشان قرار دهد.

در مواردی که برای آنها سوال بوجود آمده، قبل از خرید محصولات شما به پرسشهای آنها پاسخگو باشید. این نکته بسیار مهمی در فروش است زیرا که شما نشان می دهید که مراقب مشتریان خود هستید و می خواهید آنها تجربه خوبی در خرید از شرکت شما و محصولاتتان داشته باشند.

به خاطر داشته باشید اگر تبلیغات شما به افراد تضمین دهد که محصولات شما ارائه کننده بهترین ها است، مشتریان شما احتمالاً از تمامی محصولاتتان خریداری خواهند کرد. اگر پشتیبانی و حمایت مضاعفی به افراد ارائه کنید آنها مطمئن خواهند شد که هنگام مصرف کالا و یا برخورد با چالش می توانند به شما دسترسی داشته باشند.انجام این امر بسیار مهم است زیرا که بخشی از موفقیت بازاریابی آنلاین شما را در بر خواهد داشت.

2- براي افزايش بازديد از سايت خود از روش هاي مختلف تبليغات از جمله سئو استفاده كنيد:

بطور کلی وب سایتی که بهینه سازی سایت (سئو و تبلیغات اینترنتی) را  بطور مداوم انجام دهد موفق خواهد شد و احتمال این موفقیت 100 درصد است .  یک فروشگاه در محلی خلوت و نوساز هیچ بازدید و کاربری ندارد و به دنبال آن فروشي هم نخواهد داشت . مسلما با تبلیغات و رسیدگی به ویترین فروشگاهتان به نتيجه دلخواه البته با كمي صبر و حوصله خواهيد رسيد .

3- از روش هاي مختلف بازاريابي استفاده كنيد:

هر فروشنده اي اعم از اينترنتي يا فروشنده سنتي بايد براي فروش بيشتر محصولات وكالاهاي خود از روش هاي مختلف بازاريابي استفاده كند. بازاريابي هم ميتواند بصورت بازاريابي اينترنتي باشد و هم بصورت حضوري و …

4- به مشتريان خود انگيزه بدهيد و براي آنها پاداشي (اشانتيون) درنظر بگيريد:

ایجاد انگیزه یکی از کارآمدترین تکنیک های بازاریابی اینترنتی ميباشد، شما می‌توانید برای محصولات خود یک جایزه در نظر بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید می‌کنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. پاداش يا جايزه ميتواند شامل برگزاری مسابقات و ارائه هدایا و جوایز به صورت رایگان مانند کتاب های الکترونیک، نرم افزار و یا حتی محصولاتتان باشد.

افراد قطعاً این فرصت را از دست نمی دهند، به خصوص اگر پاداشی که برای آنها در نظر گرفته باشید مرتبط با چیزی باشد که آنها دنبالش هستند. این امر می تواند اعتماد مشتریان شما را جلب کرده زیرا آنها باور می کنند که شما سخاوتمندانه رفتار می کنید. مطمئن باشید مشتریان برای افراد دیگر نیز، از کسب و کار شما صحبت خواهند کرد. نکته مهم آن است که به مشتریان یادآوری کنید که شرط تعلق جایزه به آن‌ها آن است که خرید آنها تا قبل از تاریخ مشخصی انجام پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.

5- تخفيف ندهيد:

هيچگاه براي مشتريان خود تخفيف در نظر نگيريد . تخفیف یکی از هزینه‌های پنهان هر کسب ‌و‌ کاری است که به آن اهمیت داده نمی‌شود. به جای دادن تخفیف، کالایی را معادل مقدار تخفیف به مشتری هدیه بدهید. مثلا اگر کالایی را ده هزار تومان می‌فروشید و مشتری تقاضای تخفیف می‌کند ، به او یک کالای هزار تومانی جایزه دهید. با اینکار به جای یک کالا دو کالا فروخته‌اید و نکته مهم دیگر آن است که کالای هزار تومانی برای شما هزینه‌ای کمتر از هزار تومان دارد. لذت تخفیف گرفتن خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود ، ولی هدیه تا مدت‌ها در ذهن مشتری می‌ماند و بهانه‌ای برای تعریف این موضوع به دیگران می‌شود. بنابرین به تخفیف به عنوان هزینه و ضرری جدی برای کسب‌و‌کارتان نگاه کنید.

6- مشتريان غير فعال را ناديده نگيريدو سعي كنيد مجدد به آنها كالا بفروشيد:

در هر کسب و کار ، مشتریانی وجود دارند که به هر دليلي دیگر خرید نمی‌کنند. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آنها یک کارت پستی بفرستید و به آنها یادآوری کنید که برای شما باارزش هستند. همچنین می‌توانید یک فروش ویژه برای آنها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند. راه دیگر آن است که با آنها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آنها معرفی کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یکبار از شما خرید کرده اند بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است. بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آنها برای مدتی از شما خرید نمی کنند ، باز با آنها تماس گرفته و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.

7- هنگامی که مشتری محصولی را می‌خرد، محصولی دیگر نیز به او پیشنهاد کنید:

مشتری معمولا در ابتدا در حالت دفاعی است، سوالات زیادی می‌پرسد ، از محصول ایراد می‌گیرد و وقتی بالاخره قانع شد که محصولی را بخرد، وارد “حالت خرید” شده است. در این زمان خیلی راحت می‌توان محصولات دیگری به او فروخت. همین موضوع باعث می‌شود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید بتوان به او یک کیف، باتری اضافی و سه‌پایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمی‌کند و وسواس زیادی نشان نمی‌دهد. بنابراین هرگاه مشتری کالایی را سفارش داد، کالاهای مرتبط دیگری را به او توصیه کنید. هیچگاه پیش‌داوری نکنید که چون مشتری در خرید اول مقاومت زیادی نشان داده، پس کالاهای دیگر نخواهد خرید(البته اين روش بيشتر در بازار سنتي كاربرد دارد)

8- ارائه گارانتی:

همه يا بخشي از محصولات خود را براي مدت زمان كم يا طولاني گارانتي كنيد. اجازه دهید مشتریان شما بدانند که در صورت سرمایه گزاری با شما هیچ چیز از دست نخواهند داد. تمامی عوامل ایجاد کننده ریسک را برای آنها از بین ببرید. میزان و مدت زمان ضمانت بیشتر، نشان می دهد که شما چقدر به محصولات خود اعتقاد و اعتماد دارید.

9- انتخاب نام تجاری وب سایت فروشگاهي:

نام دامنه وب سایت تان را به صورتی در نظر بگیرید که بسیار به یاد ماندنی باشد. دلیل آن هم این است که تعداد وب سایت های موجود در اینترنت بسیار باورنکردنی و زياد است. انتخاب یک نام دامنه ای که به خاطر سپاری آن مشکل نباشد، کار بسیار محتاطانه ای است؛بنابراین مشتری بدون زحمت شما را پیدا خواهد کرد.

10- با شركت هاي بزرگتر و برندتر از خود همكاري و سرمايه گزاري مشترك كنيد:

شروع به ساخت یک تیمی از شرکت های وابسته کرده و یا شراکت و ایجاد سرمایه گزاری مشترک نمایید. این امر موجب تاثیرگزاری بیشتر استراتژی های بازاریابی آنلاین شما خواهد شد. زیرا که شرکت های وابسته قادر به هدایت ترافیک به وب سایت شما و بازاریابی آنلاین محصولات و خدمات شما در وب سایت خودشان خواهند بود. چیزی که شما اینجا باید به یاد داشته باشید این است که شرکت های وابسته و یا شرکای شما ترجیحاً باید در اینترنت معتبر بوده و کسب و کار اینترنتی شان با شما کاملاً در ارتباط باشد.

11- با بازاريابان همكاري كنيد و يك تيم قوي بسازيد:

همكاري و تعامل دو طرفه بين فروشنده و  بازارياب بسيار مهم است.با بازارياباني كه براي شما كار ميكنند و روي محصولات شما تمركز دارند در ارتباط باشيد و با آنها همكاري و مشكلات آنها را برطرف نماييد زيرا اين امر بسيار در روند فروش شما موثر است. سعي كنيد با آنها در تماس بوده و يك تيم قوي بازاريابي بسازيد.

همچنين ميتوانيد به بازاريابان فعال پاداش بدهيد.به عنوان مثال به ازاي هر صد هزار تومان فروش علاوه بر دريافت پورسانت پنج هزار تومان پاداش در نظر بگيريد.

12- محتوای سایت خود را به روز کنید :

از آنجايي که وب سایت شما اولین مکانی است که یک مشتری با کسب و کار و محصولات شما آشنا می شود و به عبارتی ويترين كسب و كار و دفتر مجازی شماست، بروزرسانی مطالب و تغيير شكل ظاهري آن امری ضروری است.از تكراري بودن و يكنواخت بودن سايت فروشگاهي خود بپرهيزيد.

13- در صورت كم شدن فروش به دنبال مشكل باشيد و عيب يابي كنيد:

اگر مشتری هایتان کمتر می شوند این یک زنگ خطر برای شماست! باید در اسرع وقت نسبت به عیب یابیِ محصولات یا فرآیند فروش تان اقدام کنید و نقاط ضعف و اشکالات آن را برطرف کنید. سهل انگاری در این زمینه، به از دست دادن بخش عمده ای از مشتریان تان و در نتیجه افت شدید سود و درآمد کسب و کارتان منجر خواهد شد.

14- هدفمندانه تبليغ كنيد:

بدون فراگیری شیوه های نوین تبلیغاتی که متناسب با نوع محصول و کسب و کار شما باشند، دست به تبلیغات نزنید! تبلیغات، بدون بکارگیری راهکارهای حرفه ای، محکوم به شکست خواهد بود.

15- رقيبانتان را بشناسيد:

بسیاری از رقیبان شما سعی دارند با استفاده از نقاط ضعفی که شما به آنها بی توجه هستید، گوی سبقت را از شما بربایند. رقیبان خود را بشناسید! با نقاط قوت و ضعف خودتان هم روبرو شوید، آنها را بپذیرید و در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعفِ خود بکوشید. در مقابل، با شناسایی نقاط ضعف حریف میتوانید بهتر از همیشه از نقاط قوت خود برای پیروزی و موفقیت استفاده کنید.

نتيجه گيري

هر یک از نکات فوق، به ظاهر ساده، اما در عمل بسیار پیچیده و مستلزم برنامه ریزی و مدیریت دقیق زمان، هزینه و نیروی انسانی است. بنابراین بر اساس نقاط قوت و نقاط ضعف و متناسب با شرایط کسب و کارتان راهکارهای مناسبی را برگزینید و زیر نظر کارشناسان متخصص، آنها را تا مرحله نتیجه گیری قطعی پیش ببرید تا در نهايت به فروشی بالا و سودمند برسيد و هر روز با دستاوردهایی جدید، در مسیر پیشرفت حرکت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است