آموزش بازاریابی

بازاريابي اينترنتي چيست و چه روش هاي دارد؟

بازاریابی به عبارتی ساده به معنای معرفی کالا و خدمات برای فروش آنها است. ترفندهای زیادی برای بازاریابی وجود دارد که در نهایت منجر به افزایش فروش و سود ارائه کنندۀ خدمات و کالا است. بر همین اساس روش‌های مختلفی هم برای بازاریابی وجود دارد که معمولاً با با په عرصه گذاشتن ابزارها و فناوری‌های جدید، به تعداد این روش‌ها افزوده می‌شود. یکی از این فناوری‌ها، فناوری‌های مبتنی بر اینترنت است که بازاریابی بر مبنای اینترنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با نام بازاریابی آنلاین هم شناخته می‌شود.

بازاريابي اينترنتي و یا بازاریابی آنلاین یعنی بازاریابی و فروش مستقیم از طریق وب و ایمیل. بازاریابی اینترنتی به طور معمول نوع پیشرفته بازاریابی سنتی مانند تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و روزنامه ای می باشد. تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که بدلیل ارزان بودن، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغات چی‌ها باز کرده است.

بازاريابي اينترنتي برای اولین بار و به صورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند. در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه اندازی نمود.

بازاریابی اینترنتی با گسترش بهره گیری از اینترنت بیش از پیش نمود پیدا نموده است بطوریکه صاحبان کسب وکار تمرکز خود را برای به حداکثر رساندن سود حاصل از فضای مجازی نموده اند و در این میان به دنبال مناسب ترین روش های نت مارکتینگ می باشند که بسته به نوع کسب وکار می تواند روش های مختلف کارایی متفاوتی را داشته باشند.طراحی وب سایت تجارت الکترونیکی، جذب مشتریان خود را از فضای اینترنتی مورد ملاک قرار داده است و اینترنت را به عنوان محیطی برای بازاریابی انتخاب می نماید.

روش های بازاریابی اینترنتی 

1- بازاریابی ایمیلی

اين نوع بازاريابي جزء قديمي ترين روش هاي بازاريابي اينترنتي است . در اصطلاح فنی، بازاریابی ایمیلی به ارسال نامه به صورت الکترونیکی در یک وسعت زیاد به تعداد زیادی کاربر رایانامه است که معمولاً از علاقه آنها با خبر هستیم. یعنی یک بازاریاب نمی‌تواند به توده‌ای از افراد که نمی‌داند آیا آنها می‌خواهند از او نامه‌ای را دریافت کنند یا خیر، ارسال نامه داشته باشد. که در این صورت این فرد اقدام به ارسال هرزنامه کرده است و غیر قانونی و غیر اخلاقی است.

اما خیلی اوقات لازم است که مثلاً با مشتری‌های قدیمی و کسانی که کسب و کار ما را می‌شناسند، بوسیله ایمیل رابطه‌ای برقرار کنیم که منجر به فروش یک کالای دیگری شود. اینجاست که اهمیت بازاریابی با ایمیل آشکار می‌شود.

به هر حال به دلیل اینکه هنوز خیلی از افراد از ایمیل برای رد و بدل کردن پیام‌ها و اسناد خود استفاده می‌کنند، می‌تواند روش خوبی برای پیدا کردن مشتریِ بالقوه باشد.

2- بازاریابی اینترنتی با شبکه های اجتماعی

به دلیل محبوبیت بالای این نوع رسانه‌ها در حال حاضر هم از بهترین روش‌های بازاریابی، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. مثلاً در حال حاضر تلگرام خیلی طرفدار دارد. همین خود می‌تواند باعث شود تا بازاریابان به سراغ تلگرام رفته و اقدام به معرفی کالاها و خدمات خود کنند که در نهایت باعث سود بیشتر آنها می‌شود.

شبکه های اجتماعی دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تبلیغات هستند. به دلیل اینکه معمولاً به روز هستند و افراد با علاقه مندی یکسان را در کنار هم جمع‌آوری می‌کند. پس طبیعتاً اینجاست که ما می‌توانیم اجتماع مد نظر خودمان را پیدا کنیم و تبلیغ را آنجا انجام دهیم

3- بازاریابی اینترنتی با موتورهای جستجو

بازاریابی اینترنتی با موتورهای جستجو به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان با بهینه سازی صحیح و اصولی وب سایت و استفاده از تکنیکهای سئو، وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتری نسبت به سایر وب سایتها قرار می گیرد و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت شما هدایت می کند و فروش وب سایت را افزایش دهند. در روش پولی موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل در راستای ارتقای بازاریابی اینترنتی علاوه بر روش فوق این امکان را به کاربران می دهند که با پرداخت هزینه برای یک کلمه کلیدی خاص در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند.گوگل به عنوان قدرتمندترین بازاریاب اینترنتی می تواند کاربران را به واسط کلمات کلیدی به سمت سایت ها هدایت نماید. بسیاری از کسب وکارها آیتم های سئو را به عنوان بازاریابی خود انتخاب نموده اند تا با استفاده از اين روش فروش خود را چندين برابر افزايش دهند.

4- بازاريابي اينترنتي با تبلیغات بنری

درج بنر تبلیغاتی در دیگر سایت ها می تواند افراد را با نام شرکت ،خدمات و محصولات شما آشنا نماید و همچنین هدایت افراد را به سمت سایت شما موجب شود. بنر تبلیغاتی که از تصاویر گرافیکی زیبا به همراه آدرس سایت و جمله تبلیغاتی منظور می گردد می تواند در تقویت برندینگ و فروش شما بسیار موثر باشد. تحلیل ها نشان می دهد ویژگی های بصری بیشتر در ذهن کاربر می ماند و همین بخاطر سپردن کاربر می تواند علاوه بر بهبود سودآوری شما در تقویت برندینگ نیز موثر باشد.

5- بازاريابي وبلاگي

بازاریابی وبلاگی هم نوع دیگری از بازاریابی محتوایی است که در ادامه به آن هم خواهیم پرداخت. در اصل زیر مجموعه ای از آن است. اگر ما یک وبلاگی داشته باشیم که راجع به یک موضوع خاص در آن بنویسیم و روز به روز به محتوای آن اضافه کنیم، می‌توانیم در نهایت با جذب مخاطب از روش های مختلف، از جمله موتورهای جستجو، آنها را به مشتری تبدیل کرد.

در حال حاضر ساخت وبلاگ بسیار راحت و شدنی است. اما رسیدن به آن و انتشار محتوای مفید می‌تواند اندکی زمان بر باشد که باید ر این کار هم مداومت لازم را داشته باشید

6- بازاریابی اینترنتی با محتوای مناسب

بازاریابی محتوایی در واقع مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی می باشد. موتورهای جستجو بدنبال محتوای با کیفیت هستند و به واسطه محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید بازدیدکنندگان فراوانی از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت شما می شوند. درصورتیکه این بازدیدکنندگان محتوای شما را بپسندند آن را در وب سایت های دیگر و پروفایلهای شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند و محبوبیت شما افزایش می یابد.

7- بازاریابی ویدئويي

آموزش تصویری که به مراتب جذاب تر و تاثیر گذارتر از آموزش نوشتاری است نوع دیگری از بازاریابی اینترنتی است. با افزایش سرعت اینترنت و وجود شبکه های اجتماعی ویدیویی مثل یو تیوب، اکثر کاربران در اینترنت به دنبال ویدیو های آموزشی و کاربردی مورد نیاز خود می گردند. در صورتیکه از محصولات و خدماتی که در شرکت خود ارائه می دهید ویدیوهای جذابی تهیه کنید و آنها را در اینترنت منتشر کنید، بازدیدکنندگان بسیار زیادی با شما و خدماتی که ارائه می دهید آشنا خواهند شد.

8- بازاریابی فعل و انفعالی 

در این روش از بازاریابی باید مخاطب را هم مجاب به انجام دادن کاری کنید. مثلاً عکس یا پرونده‌ای را آپلود کند و یا کار دیگری را انجام دهد که در نهایت باعث می‌شود نام تجاری و محصولات ما در نظرش بیشتر جلوه کند. از این روش بیشتر برای بازاریابی بلند مدت استفاده می‌شود. باید دانست که این روش هم از قاعدۀ خاصی تبعیت نمی‌کند و با پیشرفت روز افزون فناوری‌های متفرقه می‌توان از روش‌های جدیدی را هم یافت و از آنها بهره برد.

فواید بازاریابی اینترنتی

– دسترسی تمام کاربران به فروشگاه مجازی
– قابلیت ایجاد تغییرات مطابق روز
– هزینه کمتر بازاریابی اینترنتی
– دسترسی دایم به خدمات
– کاهش زمان انتظار برای دریافت کالاها و خدمات دیجیتالی با بازاریابی اینترنتی
– امكان دسترسي به فروشندگان بيشتر
– تماس غیر شخصی با بازاریابی اینترنتی
– شبانه روزی و بی وقفه بودن بازاریابی اینترنتی
– مناسب برای شرکتهایی که از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند
– کاهش خطاهای انسانی
– صرفه جویی در وقت با بازاریابی اینترنتی
– امکان توزیع سفارش و فروش برای تک تک مشتریان
– پاسخ سریع به سوالات مشتریان

– سفارشات مبتنی بر نیاز خريدار

نتیجه گیری

فناوری اینترنت مهمترین اختراع عصر حاضر است که چه آن را بپذیریم و چه در مقابل آن مقاومت کنیم تاثیرات عمیقی بر شیوه انجام فعالیتها، مخصوصاً فعالیتهای تجاری، گذاشته و در آینده تاثیرات بیشتری خواهد گذاشت. بازاریابی نیز به عنوان یکی از فعالیتهای اساسی هر سازمان انتفاعی و غیرانتفاعی تاثیرات عمیقی را درنتیجه ظهور اینترنت پذیرفته است . این تاثیرات دربردارنده مزیتهای مختلفی برای بازاریابان بوده است و به همین دلیل شرکتها به دنبال انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی اینترنتی هستند. نکته با اهمیت در این انتقال واقع بینی و پرهیز از تغییرات ناگهانی در فعالیتها است. تجربه تاریخی ثابت کرده است که تغییرتدریجی و مرحله به مرحله غالباً موفق تر است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است