آموزش بازاریابی

اهمیت تبلیغات اینترنتی

در گذشته آگهی تبلیغاتی تنها به منظور اعلان یا مطلع کردن عامه مردم به کار میرفت که به اشکال مختلف از جمله جارزدن در اماکن عمومی، نصب اعلانات دولتی در معابر و یا چاپ آگهی در مطبوعات، در تاریخ ضبط شده است. در دنیای امروز که عصر تولید انبوه و مصرف نام گرفته بخش مهمی از هدف تبلیغات، مطّلع کردن مردم از تازه های تولید است وتبلیغات کوششی کم وبیش نظام مند برای تحت تأثیر قراردادن عقاید، نگرش ها و یا رفتارهای دیگران با استفاده از نمادهایی چون کلمات، اشارات، پلاکاردها، بناهای یادبود، موسیقی،لباس، آرایشمو، نشانه ها، طرحهای روی سکه ها، تمبرهای پستی و نظایر آنهاست. وجه تمایز عمده تبلیغات با گفتوگوهای معمولی و تبادل آزادانه عقاید، تأکید بالنّسبه زیاد برهدفمندی و قابلیت نفوذ فعالیت های تبلیغاتی است. به بیان روشن تر، مبلّغ، هدف یا اهدافی خاص را دنبال میکند و برای دستیابی به این اهداف، در بیان حقایق، بحث ها و نمادها به گزینش میپردازد و راه و روشی را برمیگزیند که بیشترین میزان تأثیر را به همراه آورد.از دیدگاه علمی، تبلیغات به مجموعه ای از مفاهیم، روشها، ابزار و فعالیت هایی گفته میشودکه برای شناساندن مزایا، منافع، مضرات و ویژگی های اشیا، کالاها، محصولات، خدمات تجارت، طرحها، پدیده ها، افکار، نگرش ها و عقاید، به سازمانها، نهادهای اجتماعی و جامعه به کار گرفته میشود. تبلیغ در مفهوم کلی، رساندن پیام به دیگران از راه برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطبان است که بر سه عنصر پیامگیرنده مخاطب، پیام دهنده رسانه و محتوای پیام مبتنی است.

مطالعه کنید : انواع تبليغات

اهمیت تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی و ایده
در تبلیغات، تنها رساندن یک ایده پایان کار نیست بلکه اقناع یا ترغیب مخاطب در جهت دستیابی به هدف خاص مورد نظر است. پس پایه اصلی تبلیغات ارتباطات 1است.تبلیغات در جهان معاصر، با گستره و نفوذی فوق العاده، حیات اجتماعی انسان را در سلطه خویش گرفته و تلاش میکند تا ارزش های مورد نظر مالکان صنایع و شرکت هایتجاری را بر زندگی بشر امروز تحمیل کند. با ظهور انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغات تجاری که به سبک و سیاق غربی و مدرن آن و در قالب یک صنعت از سال 1332ه . جریان بود، به طور کلی از رسانه ها رخت بربست، و ارزش های تبلیغاتی نیز با انتقادهایی همچون مصرف گرایی، غربزدگی، سودجویی و صنایع مونتاژ رو به رو شد. بروز جنگ تحمیلی، تحریم های اقتصادی و نظام اقتصاد دولتی در ایران در کنار محدودیتهای اعمالشده بر آگهی ها به لحاظ ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی و برخی کالاهای دیگر و همچنین کنترل محتوای آگهی ها، شرایط متفاوتی با گذشته پدید آورد. پخش آگهی از رادیو و تلویزیون ممنوع شد و چاپ آن نیز در مطبوعات با حجم اندک و به شیوه های ابتدایی صورت میگرفت.

دوره رکود تبلیغات بازرگانی

این مقطع که دوره رکود تبلیغات بازرگانی است تا سال 1368ه . ش ادامه یافت.با پذیرش قطعنامه سازمان ملل از سوی ایران در سال 1367ه . ق و پایان هشت سال جنگ تحمیلی، شرایط جدیدی در کشور پدید آمد که دولت آن را آغاز دوره بازسازی نامید. با تأکید ویژه دولت وقت بر اجرای طرح های عمرانی، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، تسهیل سرمایه گذاریهای خارجی و خصوصی سازی برخی واحدهای تولیدی و خدماتی دولتی، تبلیغات بازرگانی از سوی شهرداری ها مجالی برای رشد یافت واختصاص دیوارها و فضای شهری به آگهی های بازرگانی از سوی شهرداری ها نیز بر رونقآن افزود. امروزه، حجم قابل توجهی از آگهی های داخلی و خارجی در مطبوعات به چاپ میرسد و پیام های بازرگانی بسیاری در صدا و سیما و سینما پخش میشود، تا جایی که سازمان صدا و سیما نیز بنا بر مصوبات مجلس شورای اسلامی تا حد زیادی به درآمدهای حاصل از تبلیغات بازرگانی وابسته شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است