یک فروشنده یا تولید کننده کالا و خدمات میتواند با شناخت انواع روشهای تبلیغات موقعیت های تبلیغ را شناسایی کرده و آن چه برایش سودمند تر و تاثیر گذار تر است را انتخاب و از این روشها برای تبلیغ محصولات خود استفاده نماید تاافزایش فروش و درآمد داشته باشد.

انواع روش های تبلیغات عبارتند از :

1- تبلیغات محیطی

        2- تبلیغات در صدا و سیما

                       3- تبلیغات در روزنامه و مجلات                                       

                                     4- تبلیغات شخصی

                                                  5- تبلیغات اینترنتی

                                                                     6- تبلیغات تجاری

                                                                                  7- تبلیغات پیامکی

1- تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی از زمانهای خیلی قدیم مورد استفاده قرار گرفته و میتوان گفت که قدیمی ترین روش تبلیغات است. به عنوان مثال در مصر باستان برای گسترش آیین خود افراد این تبلیغ ها را روی کتیبه ها کنده کاری میکردند.

تبلیغاتی محیطی تبلیغاتی است که در محیط بیرون و خارج از منزل انجام می شود. مخاطبان برای دیدن زیبایی های محیط اطراف ناچارند به این نوع تبلیغات نگاه کنند زیرا در دید افراد قرار دارد که این یکی از مزیت های تبلیغات محیطی است یعنی مخاطب ناگزیر به دیدن آن است.

انواع ابزارهای رسانه محیطی:

بیلبورد های تبلیغاتی

تلویزیون های تبلیغاتی شهری

بنرهای تبلیغاتی

استندهای تبلیغات

استرابوردهای تبلیغات

تابلوهای تبلیغاتی سی ال بی

تابلوهای چراغی

تابلوهای آویز

تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری

تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری

تبلیغات برروی پل های هوایی و عابر پیاده

دیواری نویسی های تبلیغاتی

بیلبوردهای ساین روف

دستگیره های تبلیغاتی

استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی

ابزارهای خلاقانه و نامتعارف و …

 2- تبلیغات در صدا و سیما

گونه‌ای از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است که در ازای دریافت پول از سازمان‌ها، ساخته می‌شود و پیامی را که عموماً در مورد یک خدمت یا محصول است، به بازار مورد نظر می‌رساند. بخش عظیمی از درآمد شبکه‌های صدا و سیما از طریق این آگهی‌های تبلیغاتی تأمین می‌گردد.

3- تبلیغات در روزنامه و مجلات

مطبوعات به عنوان رسانه های مکتوب، همیشه برای تبلیغات مورد توجه کسب و کارها بوده اند. از روزنامه های سراسری که در تمام کشور توزیع میشوند تا روزنامه های محلی که در یک شهر یا استان خاص توزیع میشوند.

از مجله ها و کتابچه های تبلیغاتی که به صورت منظم در مناطق مختلف شهری به صورت مستقل توزیع میشوند تا ویژه نامه های ضمیمه روزنامه ها تا هفته نامه ها و ماهنامه های تخصصی همگی جزء این نوع تبلیغات میباشند.

4- تبلیغات شخصی

تبلیغات شخصی تبلیغاتی است که که یک شخص برای برند و کالای خود جهت فروش بیشتر انجام میدهد. در این نوع تبلیغ هم خود شخص میتواند برای خود تبلیغ کند و هم میتواند تبلیغات را برعهده یک گروه و تیم تبلیغاتی بسپارد. تاثیر گذاری این نوع تبلیغات میتواند از فضای مجازی هم بیشتر باشد .

نصب بیلبورد در خیابان های پر رفت و آمد،تبلیغات تراکتی ، پوستری و کارت ویزیت همگی جزء تبلیغات شخصی به شمار میروند که برای تبلیغ برند شخصی بسیار تاثیر گذار است.

 5- تبلیغات اینترنتی

برای اولین بار و بصورت بنر در سال ۱۹۹۴ و در سایت هات وایر۳ نمایش داده شد. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند. تبلیغات اینترنتی با استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد،در تعریفی دیگر تبلیغات اینترنتی عبارت است از : نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای پربازدید، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید .
ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری ، تبلیغات در سایتهای معتبر و سئو سازی همگی جزء تبلیغات اینترنتی به شمار میروند.
مزیت های تبلیغات اینترنتی :

ارزان تر از سایر رسانه‌ها

فرآیند راحت و سریع

گسترده متمرکز و هدفمند

قابلیت ردگیری بینندگان

وابسته به زمان و مکان نیست

قابلیت هدف گیری دقیق مخاطبین اصلی

قابلیت سریع و ارزان تحلیل بازخورد و تغییر در رویه

هزینه اولیه کم،حوزهٔ دسترسی وسیع

6- تبلیغات تجاری

تبلیغات تجاری شکلی از ارتباط غیر شخصی است که در ازای پرداخت پول به وسیله‌ی یک حامی مالی مشخص با استفاده از رسانه‌های گروهی، برای ترغیب مخاطب یا تأثیرگذاری بر او صورت می‌گیرد.

7- تبلیغات پیامکی

در عصر حاضر، درمیان وسایل ارتباطی، موبایل با انسان پیوند نزدیکتری برقرار کرده بطوری که درتمام طول روز این وسیله را با خودمان به همراه داریم و خیلی از مردم حتی چند دقیقه هم بدون موبایلشان سپری نمی کنند. اگر بهترین وسیله ی اطلاع رسانی تلفن همراه باشد پس بدون شک بهترین روش تبلیغاتی و بازاریابی، تبلیغات پیامکی است.

از مزایای تبلیغات پیامکی میتوان به کم هزینه و مقرون به صرفه بودن، ارتباط مستقیم با مخاطب، اطمینان از خوانده شدن پیامک، رسیدن پیام به مشتری در همان لحظه و واکنش بهتر مشتریان نسبت به پیامک اشاره کرد.

نتیجه گیری

تبلیغات به عنوان یک علم جدید، عمری کمتر از یک قرن دارد. بطور کلی تبلیغات یعنی « تلاش برای شناساندن کالاو خدمت به مخاطبان و مشتریان » که با ابزارها و از طریق روش های گوناگون انجام می شود.

برای داشتن تبلیغات موثر  می بایست با تمامی انواع تبلیغات آشنا باشید تا بتوانید برای هر شرایطی نوعی از تبلیغ را اتخاذ نمایید تا بهترین بازخورد را داشته باشید.

منبع: فروتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *