مرسولات پستی

توسعه حمل و نقل در بستر شیوه های نوین الکترونیک

بسیاری از اقتصاددانان و متخصصین بر این عقیده‌اند که انقلابی در صنعت حمل و نقل مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد عرصه اطلاعات ساخته و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عظیم نموده است و از سیستم‌های سنتی به سمت سیستم های مدرن پیش رفته است. با عنایت به پیشرفت تکنولوژی وگسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، دنیای امروز  به سطح جدید و غیر قابل‌تصوری ازپویایی وتغییر پذیری وارد شده است.

ظهور و گسترش وسایل نوین ارتباطی که ویژگى بارز آنها «سرعت» و«تنوع» روابط بود، تنها زمانى منجر به معرفى و توسعه «تجارت الکترونیکی» شد که کامل‌ترین شیوه ارتباط الکترونیکی، یعنى«اینترنت» ابداع و معرفى شد. اینترنت در حقیقت هر دو ویژگى سرعت و تنوع را باهم ارائه کرد و از سوى دیگر موجب «ارزانی» روابط معاملاتى نیز می‌شد. در سال‌های اخیر کشورهای توسعه یافته با کنار گذاشتن تدریجی تجارت سنتی مبتنی بر کاغذ و مبادله فیزیکی اسناد، به شیوه تجارت الکترونیکی روی آورده اند.

روش تجارت الکترونیکی معروف به تجارت بدون کاغذ، صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها و نیروی انسانی را به دنبال داشته و شاخص‌های بهره‌وری را افزایش داده است اما این شیوه هنوز در کشور ما جایگاه خود را به دست نیاورده است.

جهانی‌شدن و تغییرات شتابان به خصوص در حوزه تکنولوژی، دو خصیصه مهم عصر حاضر است که کشورها و سازمان‌ها را به چالش کشیده و بدون شک چشم‌پوشی از این تحولات، عقب ماندن سازمان‌ها یا کشورهای مورد نظر را در پی خواهد داشت. یکی از جنبه‌های متأثر از تکنولوژی، حوزه اقتصاد و بازرگانی است که با ظهور «تجارت الکترونیک»متحول شده است.

نقش تجارت الکترونیک در صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل به دلیل نقش زیربنایی و تأثیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی از مهترین ارکان توسعه کشورها به حساب می‌آید. همین امر سبب شده است که این صنعت سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته داشته باشد به گونه ای که بر اساس گزارش اداره آمار وزارت حمل و نقل آمریکا ، سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۰۷ ، بالغ بر ۱۰% بوده است.

هم‌زمان با افزایش رشد اقتصادی و تبادلات تجاری در سطح جهان، اهمیت این صنعت نیز روز افزون می‌شود به گونه‌ای که بر اساس گزارش « مارکت لاین » ارزش این صنعت در سطح جهان در سال ۲۰۱۱، با ۷% افزایش نسبت به سال قبل به ۸/۲ هزار میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به  ۸/۳ هزار میلیارد دلار برسد.

نکته قابل توجه در گزارش این مؤسسه، سهم ۷۴% حمل و نقل جاده‌ای، از مجموع این صنعت است.

در ادامه بخوانید : راه های افزایش فروش

در ایران نیز با افزایش فعالیت‌های تجاری و به تبع آن افزایش سفرهای درون و برون شهری، صنعت حمل و نقل مورد توجه روز افزون قرار گرفته است. افزایش رقابت و نیز انتظارات مسافران و صاحبان بار و کالا، در کنار الزامات قانونی که متوجه صنعت حمل و نقل می‌باشد، چالش‌های جدیدی را برای این صنعت شکل داده است که در ادامه به آنها اشاره می شود؛

  • افزایش ایمنی در صنعت همزمان با کاهش هزینه‌های حمل و نقل
  • کاهش سوانح
  • کاهش اثرات مخرب زیست محیطی
  • افزایش امنیت مسافر و بار
  • کاهش هزینه‌های سربار و عملیاتی

از این‌رو و در راستای به‌روزرسانی شبکه حمل و نقل کشور با هدف کاهش چالش‌های موجود ، استفاده از مدل‌های تجارت الکترونیک به عنوان یکی از عناصر اصلی این زنجیره ارزش می‌تواند در ایجاد شبکه جامع و یا انواع بسترهای خدمات رسانی مرتبط، با اهدافی چون مدیریت ناوگان، نظارت بر اموال و پرسنل، ردیابی، تلماتیک، مدیریت ترافیک ، شبکه هوشمند خودرویی، خدمت‌رسانی اضطراری و مدیریت مالی و پرداخت الکترونیک در صنعت حمل و نقل نقش به‌ سزایی ایفا نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است