مرسولات پستی

گزارشی از اقدامات پیشگیرانه پست و شرکت های مشابه در دوران کرونا

با ادامه روند شیوع ویروس کرونا در جهان، کسب و کارها تغییر زیادی کردند؛ برخی تعطیل شدند، تعدادی رو به دورکاری آوردند و برخی دیگر مثل شرکت های مشابه شرکت پست شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفتند.

ایران از جمله کشور‌هایی بود که از حدود دو ماه پیش با فوت چند نفر در استان قم و تایید شدن نتایج آزمایش هایشان مبنی بر فوت بر اثرابتلا به ویروس کرونا، برای مقابله با آن دستورالعمل هایی از سوی دولت صادر شد. کسب و کارها نیز برای جلوگیری از شیوع بیش از حد این ویروس و تلفات زیاد اقدامات خود را آغاز کردند.

از همان ابتدای همه گیری این ویروس در کشور، مدارس و دانشگاه‌های استان‌های آلوده کشور تعطیل شده و توصیه‌های پیشگیرانه به مردم به صورت مداوم آموخته شد و پرواز‌ها و سفر‌های خارجی از مرز‌های کشور نیز محدود شد. در نهایت سعی بر این بود که با تعطیلی مراکز تجمع و حضور مردم بواسطه ی کسب و کارها، از شیوع سریعِ آن جلوگیری شود.

وضعیت کسب و کارها چه شد؟

بسیاری از شرکت ها نیز که نمی توانستند فعالیت های خود را قطع کنند رو به دورکاری کارمندان آوردند تا از تعطیلی ۱۰۰درصدی کسب و کارشان جلوگیری کنند. در این میان برخی کسب و کارها و شرکت های خدماتی وجود دارند که بدلیل ماهیت کار عملیاتی و ضروت کارِ خدمات رسانی که به نحوی با مردم درگیر هستند و امکان تعطیلی آن‌ها وجود ندارد، بنابراین دورکاری هم برای آن ها بی معنی است و دورکاری مساوی با قطع خدمت خواهد بود. بنابراین این شرکت ها ناچارند تمهیداتی را برای جلوگیری از ابتلای کارمندان و شیوع بیشتر این ویروس در بین مردم بیندیشند.

در ادامه بخوانید : هزینه ارسال کالا – محاسبه قیمت مرسوله

شرکت ملی پست و همه ی شرکت هایی که به نوعی با حمل و نقل اجناس سروکار دارند نیز از جمله نهاد‌های خدمات رسانی هستند که از گروه هایی همچون کارمندان عملیات لجستیک، موزعین و مشتریان مواجه بوده و ملزم به انجام اقدامات لازم برای حفظ سلامت این گروه ها هستند. نکته ی مهم در ارتباط با این دسته خدمات، انتقال دست به دستِ آلودگی از شهری به شهر دیگر است به نحو که درصورت آلوده بودن یک بسته و ارسال آن به مقصد، امکان انتقال این بیماری از شهری به شهر دیگر در کشور وجود دارد، زیرا یکی از راه‌های انتقال این ویروس، تماس پوستی با اشیاء آلوده است.

از جمله اقداماتی که شرکت ملی پست و شرکت های لجستیکی درگیر در مواجه با این بحران انجام داده اند به ترتیب عبارتند از :

  • ارسال مطالب آموزشی در کانال های اختصاصی و فضای مجازی برای آگاهی بخشی به همه ی کارمندان در سراسر کشور و اعلام وضعیت بحران در خصوص ضرورت رعایت موارد توصیه شده
  • همچنین تراکت‌های آشنایی و مواجهه با این ویروس، راه‌های پیشگیری و تعامل با بیماران و ارسال به سراسر کشور و نمایندگی ها
  • تامین اقلام و لوازم بهداشتی از جمله ماسک ، دستکش و محلول ضدعفونی کننده برای کارکنان دفتر مرکزی و در صورت امکان برای نمایندگان سراسر کشور و یا تامین بودجه برای تهیه آن
  • ضرورت استفاده از ماسک و دستکش در مورد همه کارمندان بخصوص پرسنلی که در واحد های لجستیکی مثل انبار، مراکز پردازش و بخش مکانیزه ی بسته بندی مشغول به کار هستند.
  • اطلاع به همه ی نمایندگی ها در خصوص ضرورت ضدعفونی کردن بسته ها و مرسوله های پستی قبل از ارسال به مشتری و همچنین ضدعفونی کردن محیط کار در دو نوبت صبح و عصر در دفاتر
  • ضرورت اطلاع به مشتری نهایی از ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از انتقال ویروس- از آن جهت که شرکت پست فقط امکان میکروب زدایی از سطح خارجی بسته ها را داشته و امکان ضدعفونی کردن محتوی داخل بسته ها وجود ندارد-
  • همچنین علارغمِ افزایشِ شیفت های کاری با توجه به افزایش خرید های اینترنتی در دوران کرونا، امکان دادنِ مرخصی به پرسنلی که علائم خفیف سرماخوردگی هم داشته باشند فراهم شده تا امکان شیوعِ بیماری در این بخش به حداقل برسد.

طبق گزارشات منتشر شده از شرکت ملی پست، تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در بین کارمندان این شرکت در این مدت بسیار انگشت شمار بوده است. این موفقیت را میتوان در توجه جدی پرسنل و مدیریت در رعایت موارد بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص کرونا دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است