آموزش بازاریابی

خريد چيست ؟

بطور كلي در یک تعریف ساده ، خريد فرایند تحقيق و پرس و جو و همچنين برآوره كردن نياز یک شخص بعد تصمیم گرفتن این که آیا کالا یا خدمات كه به آن نياز دارد ارزش بیشتری برای او نسبت به مبلغی که ميپردازد دارد يا خير، از طرف ديگر كيفيت و خدمات پس از فروش محصول هم در اين زمينه از اهميت بالايي برخوردار است .

خريدار كيست؟

خريدار يا مشتري به كسي ميگويند كه تمايل به معاوضه دارايي خود با دارايي ديگران دارد.اين دارايي ميتواند كالاي مشخص، يا يك موضوع معنوي يا … باشد.

در تعريفي ديگر خريدار(مشتري) شخص يا شركتي ميباشد كه كالا و خدمات فروشنده را خريداري ميكند.

مفهوم خريدار در دنياي امروز در تقابل با مفهوم فروشنده معنا مي يابد.در جهان امروزي خدمات به مشتري ، مشتريان اغلب به دو دسته تقسيم بندي ميشوند:

1- مشتريان خارجي: کسانی هستند که افراد معمولاً آن‌ها را مشتری تصور می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بازدیدکنندگان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، دوستانی که در هتل اقامت دارند و یا کسانی که یک وعده شام در رستوران سرو می‌کنند باشند. به دلیل اینکه آن‌ها خارج از مکانی هستند که شما در آن مشغول کار و فعالیت هستید به آن‌ها مشتریان خارجی گفته می‌شود. آن‌ها به عنوان درآمدی هستند که شرکت‌ها را در مسیر دادوستد شناور نگه می‌دارند. افرادی که در صنعت کار می‌کنند بیشتر زمان خود را صرف تلاش برای اطمینان حاصل کردن این نوع مشتری‌ها می‌کنند تا تجربه لذت بخشی داشته باشند. مهمترین و آخرین هدف در دادوستد داشتن اطمینان از این است که مشتریان خارجی بسیار خشنود بوده و دوباره به پیش فروشنده بازگشته و نزد دیگران از محصولات آن فروشنده تبلیغ و تعریف کنند.

2- مشتريان داخلي: مشتریان تنها شامل کسانی نیستند که وارد فروشگاه‌ها یا شرکت‌ها شده و یا سفارش تلفنی و اینترنتی می‌دهند. بلکه مشتریان کسانی هستند که همه روز کار و تلاش انجام می‌دهند تا عملکرد یک سازمان با موفقیت انجام شود و آن‌ها کسانی نیستند جز کارکنان خود شرکت.

تعریف خرید اینترنتی

خرید اينترنتي یک تعریف کلی از روش های مدرن تجارت می باشد که در دنياي امروزي و با پيشرفت تكنولوژي طرفداران بالایی را به خود جذب نموده است.
امروزه شیوه های نوین تجارت سبب شده تا افراد بتوانند خریدهای خود را به سادگی به انجام رسانند. در این زمینه می توانند محصولات و خدمات مختلف مورد نظر خود را به صورت اینترنتی خريد نموده و يك نوع فرهنگ سازي مثبت را در بين مردم رواج دهند. خرید پوشاک، زیور آلات، مواد غذایی، خوراکی، صنعتی، خدماتی نظیر مشاوره های تحصیلی، ازدواج و … از جمله اموری می باشد که می توان در نتیجه بهره مندی از این محیط مجازی اقدام به خريد آن ها نمود كه در واقع يك شخص ميتواند تمام نيازهاي روزمره خود را از فروشگاه هاي اينترنتي خريد كند.

سوال؟

چرا اكثر مواقع در فضاي مجازي،يك خريدار حتي در صورت نياز به محصول فروشنده از او خريد نميكند؟

دلايل زيادي ميتواند وجود داشته باشد كه برخي از آنها عبارتند از:
1- سایت قادر به ایجاد بستری امن و قابل اطمینان در هنگام سفارش خریداران، نباشد. يعني اطمینان ندادن به خريدار که کلیه اطلاعات از قبیل آدرس الکترونیکی و اطلاعات شخصی او به صورت کاملا محفوظ، نگه داری شده و به هیچ وجه فروخته نخواهند شد.

2- چنانچه تبليغات سایت از قابلیت جذب بالایی برخوردار نباشند.

3- عدم وجود رضایت نامه سایر خريداران که از خدمات و محصولات فروشنده استفاده کرده اند و همچنین نبود ضمانت برای محصولات خدمات می باشد.
4- عدم وجود سیستمی مناسب جهت ترقیب کاربران به بازدید مجدد از سایت مثل نداشتن امکان عضویت رایگان در خبرنامه الکترونیکی وب سایت فروشنده است.

5- عدم شناخت خريدار از فروشنده مثل نداشتن صفحه ای با نام “درباره ما” شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخچه بنگاه اقتصادی خود، کارمندان، اطلاعات تماس و غیره .

6- نبود راه های متعدد جهت پرداخت وجه از جمله سيستم پرداخت در محل .

7- نداشتن ساختار و ظاهر حرفه ای وب سایت و نام نامناسب دامنه كه به زمينه كاري فروشنده بي ربط است.

8- سايت فروشنده قادر به جذب خريداران هدفش نيست.

9- نداشتن سيستمي منظم جهت بررسي سايت فروشنده و درنهايت موجب عدم تغييرات از جمله تبليغات ميشود.

10- اجبار نكردن جهت خريد خريدار از طرف فروشنده (با دادن هدايا يا تخفيف و …)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است