آموزش بازاریابی

ترفند های کاربردی برای افزایش فروش

بازاریابی مناسبتی

آیا تاکنون به فکر ایجاد بیزینس پلن ویژه‌ای برای روز پدر یا مادر و مناسبت های خاص بوده‌اید؟ آیا در کسب‌وکار شما امکان برنامه ریزی برای ارائه پیشنهاد ویژه به اقشار خاصی مانند کارگران، کارمندان و … میسر است؟ بررسی کنید که محصولات شما بیشتر برای چه گروه‌ها و اقشاری قابل استفاده هستند و برای آن ها در مناسبت های خاص و مشخص، پیشنهادهای ویژه‌ای ارائه دهید. هدف از بازاریابی مناسبتی، معرفی محصولات و افزایش فروش در دوره زمانی خاص است.

شما می‌توانید در تقویم روزهایی مانند اعیاد و جشن هایی که می‌توانید برای آن ها جشنواره و پیشنهادهای ویژه‌ای طرح کنید را مشخص کنید؛ برای مثال، محصولی مانند کمربند و یا کروات که جزء گروه‌های اصلی در فروش نیستند را در روز پدر به صورت یک پیشنهاد شگفت‌انگیز و ویژه ارائه دهید. با استفاده از بازاریابی مناسبتی می‌توانید فروشتان را تا حد چشم‌گیری افزایش دهید و محصولتان را به خوبی معرفی نمایید.

تصور کنید که وارد یک فروشگاه شده‌اید و قصد دارید یک نوشیدنی بخرید. نوشیدنی اول قیمت خیلی پایینی دارد، شما آن را نمی‌خرید چون فکر می‌کنید این قیمت عجیب است و ممکن است کیفیت خوبی نداشته باشد.

نوشیدنی دوم مربوط به یک شرکت بزرگ و مورد اعتماد است که از کیفیت آن مطمئنید، ولی قیمتش بسیار بالاست. چنین قیمتی به نظر شما اصلاً منطقی نمی‌آید، هرچند کیفیت خوبی هم داشته باشد.

چشمتان به نوشیدنی سوم می‌افتد. قبلاً محصول دیگرش را خریده بودید، کیفیت خوبی داشته و تجربه خوبی دارید. قیمت آن هم بنظرتان منطقی است. آن را میخرید.

شما همیشه با قیمت کالاها برخورد داشته‌اید و چنین تجزیه تحلیل‌هایی را در ذهن خود انجام داده‌اید؛ ولی تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید، قیمتی که در فروشگاه‌ها روی کالاها می‌بینید از کجا آمده؟ یعنی تولید‌کننده چطور به یک قیمت مشخص برای محصولش می‌رسد؟ اگر خودمان یک محصول داشته باشیم چگونه قیمت گذاری کنیم که مشتری احساس کند که آن کالا ارزش خریدن را دارد؟

چرا دانستن استراتژی های قیمت گذاری مهم است؟

چهار بخش بازاریابی که از آن به عنوان 4p یاد می‌شود، شامل محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان توزیع (Place) و ترویج (Promotion) هستند که به ترکیب همه این‌ها آمیخته بازاریابی می گویند. قیمت تنها بخش آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجاد می‌کند، به همین دلیل هم بخش جذاب ماجراست. 

اهمیت قیمت‌گذاری آنجا مشخص می‌شود که ما برای مقایسه دو محصول مشابه، اول به قیمت آن نگاه می‌کنیم. می‌دانید که همه چیز از همان نگاه اول آغاز می‌شود و اگر محصول شما انتخاب نشود شاید نتوانید برتری خود را به محصول مشابه نشان دهید.

بنابراین قیمت‌گذاری حساسیت خاص خودش را دارد. لحظه‌ای که شما در قیمت‌گذاری اشتباه می‌کنید، لحظه‌ای است که یا سودتان، یا اعتبار کسب‌وکارتان را نابود می‌کنید.

استفاده از قیمت دقیق

در قیمت‌گذاری محصولات و خدمتتان دقت کنید. شما می‌توانید با استفاده از قیمت های دقیق و مناسب، انتظار دریافت تخفیف از سوی مشتریانتان را کاهش دهید و خودتان را از دردسر چانه‌زنی نجات دهید؛ برای مثال، اگر شما محصولی را 50 هزارتومان قیمت‌گذاری کرده‌اید، آن را 49800 تومان بفروشید! این گونه قادر هستید احساس دقیق بودن قیمت را در ذهن مشتری ایجاد نمایید. توجه داشته باشید در فروش حرفه‌ای زمانی که می‌خواهید یک محصول را به فروش برسانید، باید تا حد امکان صفرها را از دید مشتری پنهان کنید تا عدد کوچکتر به نظر برسد.

در این صورت مشتری راحت‌تر اقدام به خرید محصول خواهد کرد؛ برای مثال اگر محصول شما 10.000.000 تومان قیمت‌گذاری شده است، قیمت را «یک میلیون» تومان بنویسید. این اقدام با توجه به بازاریابی عصبی، در ذهن مشتری تأثیر بسیار مطلوبی را خواهد گذاشت. از امروز سعی کنید قیمت دقیق برای محصولاتتان انتخاب کنید. معمولاً جوایزی که بانک‌ها برای حساب های قرض‌الحسنه انتخاب می‌کنند، دارای تعداد بسیار زیادی صفر است! تعداد صفر در اعداد موجب بزرگ جلوه کردن رقم می‌شود. زمانی که شما می‌خواهید هدیه‌ای به مشتری ارائه دهید، باید تا جای ممکن آن هدیه را بزرگ جلوه دهید؛ درحالی‌که در بازاریابی فروش، عکس این موضوع صادق است و حذف صفرها موجب افزایش فروش خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است