آموزش بازاریابی

بازاریابی سبز چیست

بازاریابی سبز (green marketing) یکی از بهترین روش های بازاریابی در حال حاظر میباشد که میتواند برای هر کسب و کار و بیزینسی مفید واقع شود. با سامانه آکادمی فروتل همراه باشید تا در این مقاله به مبحث بازاریابی سبز بپردازیم. در حال حاظر بیشتر جوامع بشری جهان در حال حل مشکلات زیست محیطی از جمله مواردی مشابه آلودگی ها مثل آلودگی آب، مواد غذایی و موارد دیگری مشابه افزایش زباله های غیر قابل تجزیه، افزایش گرمای کره زمین و… میباشد. مسئول بیشتر این آلودگیها، شرکتها و کمپانیهای تجاری بزرگ دنیا هستند که با تولید محصولات غیر مفید برای طبیعت و محیط زیست، باعث افزایش هرچه بیشتر آلودگیها به نقاط مختلف میشوند.

تولیدات بیش از اندازه پلاستیک ها و عدم استفاده از مواد ارگانیک به خاطر هزینههای زیاد و در بعضی موارد سختی زیاد، باعث میشود تا کمپانی و شرکت ها بدون توجه به وضعیت حال حاظر کره زمین، فقط به تولیدات انبوه محصولات غیرارگانیک بپردازند تا ثروت کلان به دست بیاورند. این شرکتها اهمیتی برای سلامت محیط زیست و طبیعت قائل نیستند و صرفاً کسب درآمد بیشتر برای آنها ملاک است. اما در این لحظه به صورت خوشبینانه کمپانیهای دیگری نیز هم اکنون وجود دارند که بلعکس این اشخاص سودجو فکر میکنند. این کمپانی و یا شرکت ها از بازاریابی جدید با عنوان “بازاریابی سبز” و یا “Green Marketing” استفاده میکنند. تمرکز اصلی شرکتها گسترش و تولید محصولات ارگانیک و موادی است که به محیط زیست آسیب نخواهند رساند.

در راستای حمایت از سلامت محیط زیست و کره زمین، کمپین جهانی به نام “روش های زندگی سالم و پایدار” و به زبان انگلیسی: Lifestyles of Health and Sustainability که با حروف LOHAS شناخته شده است راهاندازی شده که در آن میلیونها انسان و هزاران شرکت تجاری عضو شده و با حمایت از تولید کالای طبیعی و سالم، به تبلیغ خرید و استفاده از این نوع کالاها میپردازند و دیگران را نیز تشویق به استفاده از این محصولات میکنند. خوشبختانه هر روز به تعداد این مشتریان و حامیان آنها افزوده میشود و همین مسئله بسیاری از کسبوکارها را به تغییر رویه و تولید این مدل محصولات تشویق کرده است. راهاندازی چنین بازاریابی هایی چالشها و مخارج بیشتری دارد، اما با گسترش روزافزون مشتریان این محصولات، آینده درخشانی منتظر همچین کسبوکارهایی میباشد. به همین خاطر، کمپانیهای زیادی استراتژیهای بلندمدت برای جذب این گونه مصرفکنندگان تدارک دیدهاند.

بازاریابی سبز چیست
بازاریابی سبز چیست

بازاریابی سبز چیست؟

باید گفت بازاریابی سبز و یا green marketing به فروش خدمات و یا محصولاتی گفته میشود که از جهت زیست محیطی مفید و سالم بوده و هیچ ضرری برای کره زمین نداشته باشند و یا اگر ضرری داشته باشند بسیار کم و ناچیز باشد. این نوع بازاریابی با اسامی دیگری مانند بازاریابی زیست محیطی، بازاریابی همسان با محیط زیست، بازاریابی قابل بازیافت و بازاریابی پایدار نیز معروف میباشد. در حقیقت بازاریابی سبز بعد از تأثیرات منفی و اقدامات بد انسانها روی کره زمین به صورت راحت و ساده شکل گرفت، اما این بازاریابی به این دلیل که کسب و کار ها و تجارتهای زیادی را متهم به تولید محصولات مضر و آلودهکننده محیط زیست کرده بوده است، با تلاشهای سهامداران و رئیس های بسیاری از این کمپانیها سرکوب شدند تا همچنان نظام سرمایهداری و بازار اقتصادی همه جهان را نیز زیر سلطه خود نگه دارد.

کمپینهای پراکنده و نیز متعددی در تمام نقاط متفاوت جهان برای اعتراض به این کمپانی‌ و شرکت ها راهاندازی شده است، اما هیچوقت نتیجهای که باید از این همه اعتراض انتظار می‌رفت، عاید هیچ شخصی نشد. و همچنان اکثر شرکتهای بزرگ جهان با تولید آلایندهها و آلوده کردن منابع طبیعی و زیست محیطی، در حال تخریب محیط زیست به بدترین شکل ممکن میباشند. از طرفی دیگر، فعالیتهای شرکتهای جنگلخوار نیز همچنان و متاسفانه ادامه دارد و متأسفانه شاهد از بین رفتن صدها درخت به صورت روزانه در کشورهای مختلف جهان هستیم.

با تلاشهای مکرر مردم و حامیان محیط زیست در سال‌های اخیر، خوشبختانه روند خوبی در این مسیر شکل گرفت. مردم با ایجاد یک فرهنگ همگانی و یک کمپین و اتحاد بزرگ، متوجه شدند که نباید از سازمانهای دولتی یا خصوصی انتظار داشته باشند. مردم تصمیم گرفتند تا خودشان دست به کار شده و با تبلیغ بازاریابی سبز یا green marketing نه تنها باعث شوند تا مشتریان به سراغ محصولات و خدمات باکیفیتتر و تماما طبیعی و بدون ضرر بروند، و بلکه با این کار در حال ایجاد فشارهای اقتصادی روی خیلی از شرکتها هستند تا با منتقل کردن مشتریان آنها به فروشگاهها و تجارتهای ارگانیک، این شرکتها مجبور شوند در این مسیر قدم بردارند.

دلایلی در مورد اهمیت بازاریابی سبز (Green Marketing)

بازاریابی سبز از دو دیدگاه دارای اهمیت است. مورد اول کمک به نگهداری درست از منابع طبیعی و کمک به جلوگیری از آلودگیهای متعدد که در حال خراب کردن طبیعت و سیاره زمین هستند، است. با این دیدگاه، یک شرکت یا کمپانی تنها در حال تولید یک سری محصول نیست. شرکتهای فعال در این بازاریابی با تولید محصولات سبز نه تنها به روند تولید و فروش خدمات و محصولات خود میپردازند، بلکه از این روش رسالت اجتماعی و مسئولیت انسانی خود را نیز به دیگران نشان میدهند.

آنها با این کارها هم بقیه را تشویق به این کار می‌کنند و هم باعث می‌شوند تا شرکتها و کمپانی های سودجویی که با تولیدات انبوه محصولات بد و آلوده برای طبیعت، به فکر خودشان هستند کمی به خودشان بیایند، ما به عنوان یک انسان در هر زمینهای فعالیت داشته باشیم باید وظیفه خودمان را برای کمک به طبیعت فراموش نکنیم.

دیدگاه دوم بحث سود و افزایش محبوبیت برند شما میباشد. اگر در زمینه بازاریابی سبز یا Green Marketing فعالیت دارید، به مخاطبین خود این پیام را میدهید که طبیعت و سیاره زمین و در نتیجه آن، زندگی بهتر مردم برای شما اولویت اصلی میباشند. این موضوعات دلیل میشود تا مشتریان و مصرفکنندگان متوجه این عمل خالصانه شما شده و به سمت شما و محصولاتتان جهت پیدا کنند.

تولید محصولات و خدمات و سرویسهای پاک نمایشدهنده مسئولیتپذیری شما در مقابل سیاره زمین میباشد و این دقیقاً یکی از موارد اصلی مشتریان برای انتخاب فروشگاهها و سرویسدهندگان میباشد؛ بلکه با این کار شما از یک تجارت و بیزینس ساده به یک کسبوکار مطمعن برای مصرفکنندگان تبدیل میشوید.

از آن طرف میدانیم که محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست و طبیعت به جز پاک و سالم بودن، کیفیت خوب و طبیعی دارند و مشتریان همیشه دوستدار محصولات طبیعی و ارگانیک میباشند. انسان ها از مواد شیمیایی و مواد اولیه مصنوعی بیزار هستند و این فرصتی فوق اولاده برای کسبوکار و بیزینس شما فراهم میکند تا با تبلیغات هدفمند و مفید این افراد را به سمت محصولات و خدمات خود بکشانید و از همین راه فروش خود را افزایش دهید.

در ادامه این مقاله به صورت خلاصهوار به مهمترین دلایل این نوع بازاریابی از نگاهی متفاوت اشاره میکنیم:

بازاریابی سبز
بازاریابی سبز

1. دستیابی به بازارهای مدرن و مخاطبین

بازاریابی سبز یا Green marketing دریچهای فوق اولاده به بازارهای جدید برای شما میباشند. ده ها، صدها و در مقیاس جهانی میلیونها مصرفکننده نیز وجود دارند که به دنبال این محصولات میباشند. موقعیتهای جالبی در این مدل بازاریابی وجود دارد که شما در صورت انتخاب درست آنها و پیادهسازی استراتژیهای لازم، میتوانید به موفقیت زیادی در آنها برسید.

2. حالت رقابتی در مبحث رقابت با بقیه شرکتهای تجاری

به دلیل کیفیت و طبیعی بودن محصولات و خدمات ارائه شده در این نوع تجارت، همیشه مزیتی به عنوان عالی بودن به نسبت رقبای دیگر میباشد. استفاده از این بازاریابی باعث میشود تا در کنار مشتریان فعلی، مشتریان کثیری به سراغ خرید محصولات و یا خدمات شما بیایند و این مسئله شما را در بین رقبا موفقتر جلوه میدهد.

3. دستیابی به مصرفکنندگان خاص و در نتیجه کاهش رقبا

از جایی که محصولات ارگانیک و متفاوت هستند، مخاطبین خاصی نیز دارند. همین مورد باعث میشود تا شما با رقبای خیلی کمتری برای دسترسی به این مشتریان به رقابت بپردازید. بازار اصلی و هدف شما توسط رقبای کمتری تحت پوشش قرار گرفته است و اگر شما مفید عمل کنید، میتوانید سهم بیشتری از این بازار مستعد را به خود اختصاص دهید.

4. افزایش محبوبیت و همچنان اعتمادسازی برند شما

حضور در بازار سبز به معنی متعهد بودن شما به کسبوکار سالم و از حالتی دیگر، متعهد بودن به مشتریان برای ارائه محصولات باکیفیت و طبیعی میباشد. با همین مورد میتوانید اعتبار برند و کسب و کار خود را افزایش داده و به دنبال آن اعتماد مشتریان را نیز به خوبترین شکل ممکن به دست بیاورید. در نتیجه این مورد نیز می‌توانید در مورد بازاریابی B2C حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید.

5. تصویرسازی اجتماعی و نمایش مسئولیت‌پذیری شما

دقیقا مشابه حالت قبلی، با ورود به بازاریابی سبز شما از دید کل اجتماع و حتی تجارت‌های دیگه نیز به یک برند معتبر و محبوب تبدیل می‌شوید و فرصت‌های متعددی برای همکاری با بقیه تجارت‌ها برای خود فراهم خواهید کرد. چنین کسب‌وکارهایی حتی از طرف دولت‌ها نیز حمایت میشود و برای ترغیب دیگر شرکت‌های تجاری از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است