آموزش بازاریابی

روش هاي مختلف بازاريابی

1- بازاريابی چالاک (agile marketing): یک پردازش کاری و جهشی از یک فرآیندی می باشد که در گردش کار بازاریابی است و با تکه های کوچکی از روش ها و آزمایش هایی که با موفقیت و حتی شکست مواجه شده تهیه می شود و مشتری و معامله داده ها در سراسر تیم و زیر مجموعه ها بنا به سطح نیاز به اشتراک گذاشته می شود. هدف اصلی این است که با سرعت به تغییر پرداخته و اشکال جدیدی از تعامل با مشتری و بازار هدف ایجاد نماییم.

2– بازاریابی رابطه‌ای (affiliate marketing): دانشی است در عرصه ایجاد روابط پایدار. روابط، زمانی شروع می شود که شما شروع به شناخت مشتریان خود می کنید، به طور شخصاً و عمیقاً و به آنها هم اجازه می دهید شما را بشناسند، به طوری اعتماد بین شما و آنها شکل گیرد و مایل به انجام کارهایی برای یکدیگر باشید. بازاریابی رابطه ای در مورد روابط متقابل است.

3- بازاريابي الگوریتمی(algorithmic marketing): استفاده از الگوریتم‌های نرم‌افزاری برای اجرای بازاریابی نیمه‌خودکار

4- بازاريابي غافلگیرانه(ambush marketing): روزمرگی و معمولی بودن بویژه در تبلیغات کسالت آور است، در مقابل آنچه ما را غافلگیر کند تا سالها در ذهنمان حک خواهد شد. فلسفه بازاریابی غافلگیرانه مبتنی بر همین اصل ساده است. هیجان، تفاوت و پرهیز از روزمرگی از ضروریات زندگی کنونی بشر به شمار می روند، آنها زمانی که به موردی منحصر به فرد و خاص می رسند، اندکی توقف می کنندو نگاهی خریدارانه به آن می اندازند، سپس تجربه ویژه خود را با دوستانشان در میان می گذارند.

5- بازاریابی تحلیلی(analytical marketing): مطالعات و بررسي هاي تحليلي و فلسفي درباره گزارش هاي اخلاقي را در اصطلاح اخلاق تحليلي يا فرا اخلاق گويند . در اخلاق بازاريابي تحليلي عناويني مثل ماهيت مفاهيم مختلف بازاريابي ، جدا بودن يا يكي بودن اخلاق بازاريابي و اخلاق عمومي ، اين كه چرا بازاريابان بايد از بابت اخلاقي بودن نگران باشند و مهم تر از همه توجيه هنجارهاي اساسي اخلاقي بازاريابي مورد بررسي قرار مي گيرد .

6- بازاريابي پیش‌بین(anticipation marketing): شکلی از بازاریابی که پیش از عرضه و معرفی یک محصول شکل می‌گیرد به عبارت ديگر این سطح از بازاریابی ، دلیرانه ترین اقدام است  و هنگامی به کار گرفته می شود که یک شرکت فراورده ای به بازار عرضه کند که پیشتر هیچ کس خواهان آن نبوده و حتی تصوری از کالا یا خدمت تازه ندارد .
7- بازاریابی مقاله‌ای(article marketing): نگارش مقالات (به‌صورت آفلاین یا آنلاین) برای ترویج یک کسب‌وکار كه به بازاريابي مقاله اي شهرت دارد.
8- بازاریابی صنعتی (B2B marketing): شامل فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر می‌شود. تکنیک‌های بازاريابي صنعتی بر اساس تکنیک‌های مشابه بازاریابی مصرفی شکل‌گرفته‌اند، اما به شیوه‌ای منحصربه‌فرد اجرا می‌شوند. در حالیکه یک مصرف‌کننده، محصولات مختلف را نه‌تنها بر اساس قیمت آنها بلکه بر اساس محبوبیت، موقعیت آن در بازار و دیگر محرک‌های احساسی خریداری می‌کند، خریداران صنعتی تنها بر اساس قیمت و سود بالقوه آنها اقدام به خرید محصول می‌کنند.
9- بازاريابي مصرفی(B2C marketing): در اين نوع بازاريابي، هدف اصلی شناسایی نیاز مصرف کنندگان یک محصول یا خدمت است همچنين در اين نوع بازاريابي هدف تبلیغ دهنده ها يا بازاريابان ، تأثیر بر روی هیجانات مصرف کنندگان است.
10- بازاریابی فرد(B2P marketing): اين نوع از بازاریابی باهدف یک فرد خاص از جمعیت مصرف‌کنندگان است.

11- بازاریابی رفتاری(behavioral marketing): در اين نوع بازاريابي هدف گرفتن پیشنهاد‌ها و تبلیغات بر اساس رفتار کاربر است.
12- بازاريابي کلاه‌سیاه(blackhat marketing): کلاه سیاه استراتژی تهاجمی سئو و تکنیک هایی است که فقط در موتورهای جست و جو متمرکز می شوند و گاهی برای کسانی مفید است که به دنبال یک برگشت سریع مالی در سایت خود هستند. استفاده از سئو کلاه سیاه دارای یکسری شرایط و روش هایی است که در کتاب بازاریابی سئو کلاه سیاه توضیح داده شده است.

13- بازاریابی برند(brand marketing): بازاریابی برند هدف ایجاد یک احساس آشنایی در مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی با محصولات و خدمات فروش است. یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای انجام این کار محصولات تبلیغاتی است. این اقلام مانند لیوان، قلم، درایوهای فلش و غیره هستند که نام برند شما بر روی آن حک می‌شود و در رویدادهای مختلف آن را به مشتریان فعلی و بالقوه هدیه می‌دهید تا هر بار که از آن استفاده می‌کنند. اگر محصولات تبلیغاتی شما آیتم‌های مفیدی باشند نام برند شما را به مشتریان و مشتریان آتی افشا خواهند کرد.
14- بازاريابي مرکز تماس(call center marketing): بازاریابی تلفنی و از راه دور و رسیدگی به تماس دریافتی از طرف مشتریان فعلی و بالقوه
15- بازاریابی دانشگاه (campus marketing): بازاریابی باهدف دانشجویان یا از طریق آنها
16- بازاريابي کاتالوگ (catalogue marketing): بازاریابی از طریق کاتالوگ‌هایی که از طریق پست توزیع می‌شوند.
17- بازاریابی سببی (cause marketing): بازاریابی سببی به شکلی سنتی در فرهنگ ایرانی از قدیم وجود داشته است. حمایت برخی بازاریان از افراد بی بضاعت که ریشه های مذهبی نیز داشته است، هم اکنون نیز منجر به افزایش اعتماد و اعتبار وی و در نهایت فروش بیشترش می شود. با این وجود برخورد با بازاریابی سببی به شکل حرفه ای یکی از پدیده‌های نسبتا نوظهور در عرصه بازاریابی است و برای اولین بار در سال 1979 یک شرکت کلوچه سازی آمریکایی به نام Amos با حمایت از یک بنیاد خیریه سوادآموزی آن را انجام داده است

18- بازاریابی با افراد مشهور(celebrity marketing): استفاده از ستارگان مشهور و شناخته‌شده به‌عنوان سخنران جهت تائید یا اعلام رضایت ازمحصولات شركت.
19- بازاريابي کانال(channel marketing): بازاریابی ترویج و ترفیع از طریق عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، فروشندگان مجدد
20- بازاریابی حلقه بسته(Closed-Loop Marketing): نوعي از بازاريابي است كه به گزارشات حلقه بسته متكي مي باشد. منظور از گزارشات حلقه بسته نوعي از گزارشات است كه تيم فروش در اختيار قسمت بازاريابي قرار ميدهد و شامل مواردي همچون اتفاقاتي كه براي مشتريان بالقوه پس از آشنايي با شركت مي افتد ميباشد كه به بخش بازاريابي براي شناسايي هرچه بهتر منابعي كه از طريق آنها مشتريان با شركت آشنا مي شوند ياري ميرساند.
21- بازاريابي ابری(cloud marketing): استفاده از اپلیکیشن های نرم‌افزاري به‌عنوان یک سرویس برای بازاریابی

22- بازاریابی تعاونی (cooperative marketing): شرکت‌ها یک محصول یا خدمت یا برند را که به‌صورت مشترک توسعه داده‌اند بازاریابی می‌کنند.
23- بازاریابی اجتماعی (communal marketing): درگیر کردن عموم مردم در توسعه یک کمپین بازاریابی به عبارت ديگر در «بازاریابی اجتماعی» دستیابی به منافع اجتماعی هر چه بیشتر مد نظر قرار دارد. بنابراین «بازاریابی اجتماعی»، به تجزیه و تحلیل علمی برای افزایش بهره‌وری فعالیت‌های مختلف اجتماعی می‌پردازد؛ ضمن آنکه تمرکز ویژه آن بر فعالیت‌های گروه‌های خیریه با هدف کمک به فقرا می‌باشد.
24- بازاريابي جامعه (community marketing): بازاریابی از طریق ایجاد یک اجتماع آنلاین
25- بازاریابی محاسباتی(computational marketing): معادل بازاریابی مهندسی مالی
26- بازاريابي متمرکز (Concentrated marketing): یکی از خط‌مشی‌های پوشش بازار است. بازاریابی متمرکز وقتی به کار می‌آید که شرکتی با محدودیت منابع روبرو باشد. در این حالت شرکت به‌جای دنبال کردن  سهم کوچکی از یک بازار بزرگ، تلاش می‌کند سهم نسبتاً بزرگی از يك بازار كوچك را بدست آورد.
27- بازاريابي محتوا (content marketing): در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌شود، می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.
28- بازاریابی متنی(contextual marketing): ارائه پیام‌ها/پیشنهادهای مرتبط و بهینه
29- بازاریابی بحث‌برانگیز(controversial marketing): جلب‌توجه مشتري از طریق ایجاد بحث و یا تضاد گفته ميشود.
29- بازاريابي محاوره (conversational marketing): تلاش براي ايجاد شغل بصورت شفاهي است كه به گونه اي فزاينده صورت مي گيرد.در بازاريابي محاوره اي بازاريابها توانايي خود را به گونه اي افزايش ميدهند كه ميزان نفوذ ، دريافت نظرات رهبران و طريقه ايجاد ارتباط با ديگران را دريابند و بتوانند همه جا در مورد محصول و يا خدمات وي‍ژه اي حرف بزنند و تبليغ كنند و آن را متمايز نمايند.

30- بازاریابی نرخ تبدیل (conversion (rate) marketing): در بازاريابي نرخ تبدیل میتوان وبسایت تجاری را به ابزاری برای فروش بهتر و بیشتر تبدیل کرد.از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل کاربر هربار که وارد وبسایت شود خود را درگیر چرخه ای از خرید و فروش میبیند که از طریق آن فروش شما بیشتر می شود.
32- بازاريابي محتوای تبدیل(conversion content marketing): در حقیقت فرآیند تولید،انتشار، اطلاع رسانی و اشتراک گذاری محتوا است که با هدف جذب مشتری و افزایش رغبت وی به خرید و استفاده از محصول ایجاد می شود. این فرآیند برای تولید کننده محتوا در نهایت افزایش درآمد ایجاد می کند.
33- بازاریابی شرکت‌های بزرگ (corporate marketing): بازاریابی در سطح شرکت‌های بزرگ و استانداردهای مربوط به آنها خصوصاً در شرکت‌های چند محصولی.
34- بازاريابي پرداخت به ازاء هر عمل(CPA marketing): نوعی از بازاریابی که در آن به افراد به ازاء ترغیب مخاطبین به انجام کاری مانند پر کردن یک فرم پرداختی صورتی می‌گیرد.
35- بازاریابی متقابل(cross-marketing): همکاری در بازاریابی، ارائه چند محصول در قالب یک محصول، ترویج چند محصول در کنار هم، اعطاء لیسانس و …
36- بازاريابي فرهنگی(culture marketing): محتوای برند، فصل مشترک فرهنگ و بازاریابی
37- بازاریابی داده ها– وب-( data (web) marketing): استفاده از اطلاعات به‌عنوان یک کانال بازاریابی گفته ميشود.
38- بازاریابی کانال داده(database marketing): اين نوع بازاريابي با استفاده از پایگاه‌های داده، از قبیل سیستم‌های مدیریت روابط مشتری برای هدایت برنامه‌های بازاریابی مورد كاربرد قرار ميگيرد.
39- بازاريابي اطلاعات محور (data-driven marketing): استفاده از اطلاعات، خصوصاً تحلیل‌ها، برای هدایت تصمیم‌های بازاریابی
40- بازاریابی دیجیتال (digital marketing):  به بازاریابی هدفمند، قابل اندازه گیری و تعاملی محصولات و خدمات با استفاده از فناوری های دیجیتال در جهت رسیدن به مشتری نهایی، بازاریابی دیجیتال گویند.
41- بازاريابي مستقیم يا حضوري (direct marketing): نوعی از بازاریابی است که مستقیماً با مشتری مشکوک ارتباط برقرار می‌شود. در این روش، افرادی که بازاریابی می‌شوند مستقیماً از بازار هدف انتخاب می‌شوند.
42- بازاریابی پاسخ مستقیم (direct response marketing): بازاریابی مستقیم که به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که در لحظه پاسخی از مخاطب دریافت کند.
43- بازاریابی مخرب(disruptive marketing): بکار بردن نوآوری مخرب برای ایجاد بازارهای جدید
44- بازاريابي تنوع (diversity marketing): اين نوع بازاریابی باهدف گروه‌های فرهنگی مختلف مورد استفاده قرار ميگيرد.
45- بازاریابی دربه‌در(door-to-door marketing): نوعي بازاريابي است كه در آن بازاريابان با مراجعه به خانه‌ها و در زدن ، محصول خود را معرفی ميكنند.
46- بازاريابي قطره‌ای(drip marketing): ارسال پیام‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده به مشتریان بالقوه بر اساس یک برنامه زمانی است.

47- بازاریابی ایمیلی (email marketing): حتما شما هم هرروز صبح با انبوهی از ایمیل های تبلیغاتی در صندوق دریافت حساب ایمیل خود روبه رو می شوید. بازاریابی ایمیلی هم اکنون جزئی جدانشدنی از تجارت الکترونیکی و حتی تجارت سنتی شده است. گرچه ممکن است شما به بسیاری از این ایمیل ها حتی توجه نکنید و سریعا آن ها را پاک کنید.
48- بازاريابي کارآفرینانه(entrepreneurial marketing): مفهومی است که از سطح اشتراک دو حوزه بازاریابی و کارآفرینی به وجود آمده است. یعنی حاصل توجه به اهمیت دو حوزه می باشد. اول نقشی است که بازاریابی در حوزه کارآفرینی دارد و برای کسب وکارهای کارآفرینانه موضوعی حیاتی می باشد دوم نقشی است که کارآفرینی در حوزه بازاریابی میتواند ایفا کند یعنی همان بحث نوآوری و روش های نو و خلاقانه در حوزه بازاریابی که موضوع بحث حوزه کارآفرینی می باشد.
49- بازاریابی اخلاقی(ethical marketing): این موضوع کمتر به استراتژی بازاریابی ارتباط داشته و بیشتر وارد حوزه‌های فلسفی می‌شود که تأثیرگذار بر روش‌های بازاریابی است و در پی تشویق و ترویج صداقت، عدالت و مسئولیت در تبلیغات می‌باشد. البته از آنجائیکه هر کس نظری شخصی در مورد خوب یا بد بودن موضوعی دارد، اغلب کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود و نمی‌توان لیستی قطعی از روش‌های اخلاق مدارانه در این حوزه ارائه نمود.
50- بازاريابي رویداد (event marketing): عبارت است از راهکاری تبلیغاتی که شامل ارتباط چهره به چهره بین شرکت ها و مشتریانشان در گردهمایی های خاصی همانند کنسرت ها، نمایشگاه های فصلی کالا و خدمات و یا مسابقات ورزشی می شود.
51- بازاریابی اعزامی(expeditionary marketing): ایجاد بازارهای جدید پیش از رقبا
52- بازاريابي تجربی (experiential marketing): یک فرم از تبلیغات است که هدف آن کمک به مصرف‌کنندگان برای تجربه یک برند است.در حالی که تبلیغات سنتی(رادیو و تلویزیون) به طور شفاهی و بصری برند و منافع محصول را بیان می‌کردند، بازاریابی تجربی تلاش می‌کند با غوطه‌ور کردن مصرف‌کنندگان در داخل محصول به آن‌ها در انتخاب کمک کند و این با حواس چندگانه انسان شدنی است.
53- بازاریابی فیسبوک(Facebook marketing): بازاریابی در محیط فیسبوک و از طریق فیسبوک
54- بازاریابی جغرافیایی(geomarketing): بازاریابی جغرافیایی نگاه و ارزیابی مردم را نسبت به داده های وابسته به جغرافیا و مکان تغییر داده است. قسمتی از این امر به خاطر این حقیقت است که عوامل جغرافیایی که بر تعهدات و الزامات کسب و کار نفوذ دارند، می توانددر مراحل کوتاه و ساده ای نمایش داده شود. نقشه های دیجیتالی اطلاعات را به شکلی ارائه می دهندکه تشخیص پتانسیل نواحی مختلف براحتی قابل تشخیص بوده و دیدی کلی در ارتباط با بازار به سازمان می دهند. بعلاوه، این نقشه ها دوباره کاریها را کاهش داده و شفافیت روابط با مشتری را ارتقاء می دهند.

55- بازاریابی جهانی(global marketing): بازاریابی محصولات و شرکت‌ها در سراسر جهان با ساختار و استراتژی‌های جهانی
56- بازاريابي مردمی (grassroots marketing): در این نوع از بازاریابی بجای تولید یک محتوا یا پیام برای مردم و امید به پذیرش آن توسط مردم، بر گروه کوچکی از مردم تمرکز می‌کنیم و امیدواریم که مردم پیام شمارا بین گروه‌های بزرگ‌تری از مردم گسترش دهند.
57- بازاریابی سبز(green marketing): ترویج صریح محصولاتی که دوستدار محیط‌زیست هستند.
58- بازاريابي چریکی(guerilla marketing): بازاریابی چریکی هر تماس کوچکی است که شرکت شما با هرکسی در جهان بیرونی دارد. هر تماس کوچک، یعنی فرصت های زیاد بازاریابی و این به مفهوم سرمایه گذاری مقادیر زیادی پول نیست!
59- بازاریابی افقی (horizontal marketing): در اين سيستم، دو يا چند شرکت هم‌سطح براى بهره‌بردارى بيشتر از فرصت‌هاى جديد بازار، با هم متحد مى‌شوند. تحت اين شرايط، شرکت‌ها با ترکيب سرمايه، توانايى‌ها يا منابع بازاريابى خود، به اهدافى دست مى‌يابند که به تنهايى امکان دسترسى به آنها توسط هر يک از شرکت‌ها وجود ندارد. اين اتحاد مى‌تواند با شرکت‌هاى رقيب يا غيررقيب انجام مى‌گيرد. اين همکارى مى‌تواند به‌طور موقت يا دائمى و يا در قالب تأسيس يک شرکت جديد صورت مى‌گيرد.
60- بازاريابي جاذبه‌ای (inbound marketing): جذب مشتریان از طریق محتوا، بجای استفاده از انواع تبلیغات و تماس‌های یک‌باره و هماهنگ نشده.

61- بازاریابی صنعتی(industrial marketing): بازاریابی صنعتی، بازاریابی کالا و یا خدمتی است که از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر (B2B) صورت می‌گیرد. کالای صنعتی کالایی است که به مصرف نهایی مصرف‌ کنندگان نمی ‌رسد بلکه در فرایند تولید کالای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
61- بازاریابی تأثیرگذار ( influence(r) marketing): بازاریابی تاثیر گذار (بازاریابی نفوذ) شکل جدیدی از بازاریابی است که حاصل طیف گسترده ای از مطالعات و تحقیقات اخیر میباشد که در آن تمرکز اصلی بر روی افراد کلیدی خاص (یا انواعی از افراد خاص) به جای تمرکز بر بازار هدف به عنوان یک کلیت است.
63- بازاریابی از طریق اطلاعات(informational marketing): فراهم آوردن محتوای آموزشی و مفید برای تغذیه مخاطب از قبیل بازاریابی محتوایی.
64- بازاريابي در قالب بازی (in-game marketing): تبلیغات و بازاریابی در قابل بازی‌های کامپیوتری و درزمانی که این بازی‌ها در جریان هستند.

65- بازاریابی درون فروشگاهی(in-store marketing): روش‌های بازاریابی و ترویجی در محل فروشگاه خرده فروشگاهی.
66- بازاریابی یکپارچه(integrated marketing): شامل هماهنگی و یکپارچه‌سازی همه ابزارهای ارتباطی بازاریابی می‌باشد که  با استفاده از یک برنامه بدون عیب و نقص برای حداکثر کردن اثر بر روی مصرف‌کننده نهایی با حداقل هزینه در شرکتها اجرا می‌شود. این یکپارچه سازی همه کانالهای بازاریابی، ارتباطات مشتری محور، و حتی ارتباطات درون‌سازمانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
67- بازاريابي اینتراکتیو(interactive marketing):   همان بازاریابی یا فروش تعاملی است یا به طور کلی تعامل با مشتری در هر چه که به مارکتینگ مربوط میشود . به هیچ وجه نباید آنرا با بازاریابی آنلاین اشتباه گرفت هر چند که اینترنت و روابط آنلاین خیلی به اینتراکتیو مارکتینگ سرعت بخشیده وبازاریابی تعاملی را آسانتر کرده است .
68- بازاريابي اینترنتی (Internet marketing):  بازاریابی اینترنتی به فرایند جذب و حفظ مشتری از طریق اینترنت گفته می شود. در انجام این نوع از بازاریابی باید اهداف را مشخص کرد و سپس وب سایتی مناسب از جهات مختلف مانند نحوه طراحی و برنامه نویسی مطابق با این اهداف تهیه کرد.
69- بازاريابي داخلی(internal marketing): با داشتن استراتژی بازاریابی داخلی، با کارکنان چنان برخورد می‌شود که گویی آن‌ها “مشتریان ثابت در درون سازمان” هستند که همواره باید نسبت به چشم‌انداز و ارزش سازمان همانند “مشتریان خارج از سازمان” توجیه شده باشند. هدف بازاریابی داخلی هماهنگ کردن هر جنبه از عملیات داخلی سازمان با یکدیگر به‌منظور کسب اطمینان از توانمند بودن آن‌ها در ارائه ارزش به مشتریان است.
70- بازاریابی بین‌المللی(international marketing):. اجرای یک و یا چند مورد از فعالیت های بازاریابی از این سود به آنسوی مرزهای ملی یک کشور . به عبارت دیگر برنامه ریزی و اجرای تمام فعالیت های بازاریابی در بسیاری از کشورها است .
71- بازاريابي کلمات کلیدی (keyword marketing): یکی از زیرمجموعه‌ های بازاریابی اینترنتی است. این تکنیک باعث افزایش بازدید در نتایج صفحات موتورهای جستجو می‌شود. این روش به کمک بهینه‌سازی و تبلیغات صورت می‌پذیرد.
72- بازاریابی سمت چپ مغز(left-brain marketing): تقریباً معادل بازاریابی تحلیلی است.
73- بازاریابی محلی (local marketing): تبلیغات و روش‌های ترویجی باهدف حمایت و پشتیبانی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی محلی.

74- بازاریابی کلمات طولانی و بلنددم بلند هم‌معنی شده است-( Long Tail marketing): بازاریابی باهدف برخی از گروه‌ها و بخش‌های تخصصی بازار که منجر به تشکیل گروه‌های بزرگی می‌شود.
75- بازاریابی وفاداری (loyalty marketing): تمرکز بر رشد و نگهداشت مشتریان فعلی، مثلاً برنامه‌های ارائه پاداش به عبارت ديگر بازاریابی  وفاداری، استراتژی خود را بر بازگشت مشتریان جاری کسب‌و‌کار قرار می‌دهد. مشتری جاری نه به معنای مشتری موجود یا بالقوه، بلکه به معنای مشتری است که در حال حاضر  چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی، مشغول خرید یا بازدید است.
76- بازاريابي موبایلی (mobile marketing): نوعی بازاریابی که پیام‌های آن از طریق ابزارهایی مانند گوشی‌های هوشمند انتقال پیدا می‌کند.
77- بازاریابی چند کاناله(multichannel marketing): استفاده از چند کانال برای دسترسی پیدا کردن به مشتریان. از بازاريابى چندکاناله هنگامى استفاده مى‌شود که يک شرکت براى دستيابى به يک يا چند قسمت بازار از دو يا چند کانال بازاريابى استفاده کند.
78- بازاریابی چند فرهنگی(multicultural marketing): استراتژي اين نوع بازاريابي تعقیب و پیگیری مخاطبین قومی از طریق محصولات، تبلیغات و تجربیات است.
79- بازاريابي شبكه اي يا چند سطحی (multi-level marketing): بازاریابی با به‌کارگیری دیگران که هر یک از این افراد دیگری را در زیرمجموعه خود بکار می‌گیرند. بازاريابي شبكه اي يا همان MLM تقریباً قدمتی ۵۰ ساله دارد و به معنی خرید مستقیم محصولات از کمپانی بدون وجود واسطه‌های تجاری‌ست درحالی که تبلیغات و معرفی محصولات، توسط خود مشتریان انجام می‌شود و ممکن است که بابت آن پورسانت بگیرند.
80- بازاریابی عصبی (neuromarketing): بازاریابی عصبی درک بهتر عملکرد مغز است تا بتوان عملیات بازاریابی و فروش را بهبود بخشید.
بازاریابی عصبی نوید دهنده نوع جدیدی از بازاریابی است که کاملا ماهیت میان رشته ای دارد. جایی که علوم مدیریت، عصب شناسی، روانشناسی و شاید هم به نوعی هنر به هم پیوند می خورند و به شرکت های ارائه دهنده خدمات و کالاها این امکان را داده اند که در بازار با رقابت تنگاتنگ امروز یک باکس محصول بیشتر بفروشند.

81- بازاریابی رسانه‌های جدید (new media marketing): اساساً هم‌معنی با بازاریابی آنلاین است.
82- بازاريابي از طریق خبرنامه (newsletter marketing): ارسال خبرنامه از طریق ایمیل یا به‌صورت چاپی بصورت منظم برای آن دسته از مشتریانی که قبلاً به نوعی با کسب‌وکار شما تعامل داشته‌اند، یک ابزار بازاریابی ارزان و کارآمد است. دلیل ارسال خبرنامه این است که شما می‌توانید ارتباطی را که با مشتریان خود به وجود آورده‌اید، تقویت کنید و به استمرار آن بیفزایید. .
83- بازاریابی جاویژه(niche marketing): بازاریابی جاویژه به معنی رقابت کردن در بازار هدف کوچک، با پیشنهاد های ویژه و تخصصی است. چنین بازاریابی، دو مزیت رقابتی ویژه ایجاد می کند، یکی تخصص شرکت بر روی بازار هدف مشخصی است و دیگر در دست گرفتن سهم بیشتر در صورت انتخاب بازار هدف کوچکتر است.
84- بازاريابي غیر سنتی(non-traditional marketing): استراتژی های بازاریابی غیرسنتی بر روی روش‌های بازاریابی جدید تاکید میکند. هر چیزی که خارج از دسته‌بندی های بازاریابی سنتی باشد، می تواند به عنوان بازاریابی غیر سنتی شناخته شود. هدف بازاریابی غیر سنتی، خلق یک تجربه‌ی تبلیغاتی جالب برای مخاطب می‌باشد که به واسطه‌ی خلاقیت و غیرقابل پیش بینی بودن بتواند توجه مخاطب را جلب کند.
85- بازاریابی آفلاین(offline marketing): تمام فعالیت‌های بازاریابی که به‌صورت آنلاین انجام نمی‌گیرد، جزء اين نوع از بازاريابي است.
86- بازاريابي فردبه‌فرد– یک‌به‌یک(one-to-one marketing): بازاریابی باهدف تک‌تک مصرف‌کنندگان: شناسایی، تمایز، تعامل، شخصی‌سازی.
87- بازاريابي آنلاین(online marketing): نوعی بازاریابی که که بر پایه اینترنت بوده و مناسب مشاغل کوچک و کارآفرینان می باشد بازاریابی آنلاین به صورت 24 ساعته و شبانه روزی می باشد و معمولا از چندین روش(بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی رسانه های اجتماعی،بازاریابی ایمیل و خبرنامه، بازاریابی ویدئو، فروشگاه آنلاین و تجارت الکترونیک و …) برای این منظور استفاده می شود .

88- بازاريابي برونگرا(outbound marketing): برقراری تماس و ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق تبلیغات، تماس‌های بدون هماهنگی قبلی، کرایه کردن لیست افراد تماس، مقابل بازاریابی ربایشی.
89- بازاریابی در فضای باز (outdoor marketing): مثال‌ها: تبلیغات طراحی‌شده برای نصب بر روی دستگیره در، تبلیغات بر روی بدنه ماشین‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، بالن‌های تبلیغاتی.
90- بازاريابي خارج از خانه(out-of-home marketing): عبارت از بازاریابی باهدف افراد حاضر در محیط‌های باز، معادل بازاریابی محیطی است.
91- بازاریابی عملکرد(performance marketing): همانند بازاریابی رابطه‌ای است با این تفاوت که تنها در صورت نهایی شدن فروش و بر اساس معیارها یا نرخ مشخصی از بازگشت سرمایه برای صاحب کسب‌وکار هزینه‌ای دارد.
92- بازاريابي اجازه‌ای(permission marketing): بازاریابی اجازه ای یا بازاریابی با مجوز ، زمانی است که شما از مشتری برای ارتباط های بعدی از او اجازه میگیرید و این به این معنی است که شما قانونمندانه پیام های بازاریابی را به آنها می رسانید. اجازه آنها می تواند از راه های گوناگونی گرفته شود. به عنوان مثال از آنها بخواهید که با عضویت در وب سایت شما ، به شما ملحق شوند و تمایل خودشان را نشان دهند.
93- بازاریابی شخصی(personalized marketing): همانند بازاریابی نفربه‌نفر شامل شخصی‌سازی محصولات می‌شود.

94- بازاریابی اقناعی (persuasion marketing): که از معماری اقناع برای بازاریابی اینترنتی تأثیرگذار گرفته‌شده است.
95- بازاريابي در نقطه فروش(point-of-sale marketing): تبلیغات و بازاریابی به مشتریان در نقطه خرید و پرداخت وجه در داخل یک فروشگاه به عبارت ديگر بازاریابی در نقطه فروش یکی از مکان های کلیدی در افزایش فروش کسب و کارها است. که باید مورد توجه همه کسب و کارها- از تولیدی گرفته تا خدماتی- قرار گیرد. اما نکته اساسی در این میان توجه به واقعی بودن اقدامات شرکت است. اگر مسابقه ای طراحی می کنیم باید جذاب باشد، اگر تخفیفی می دهیم باید واقعی به نظر برسد(نه اینکه همیشه اجناس در انبار مانده شامل تخفیف شوند!) اگر جنس مکملی پیشنهاد می دهیم آن جنس واقعا کاربرد داشته باشدو… اگر به این نکات توجه نشود اعتبار کسب و کار نزد مشتریان از بین می رود و علاوه بر مخدوش شدن برند شرکت دیگر تبلیغات نقطه فروش ما کارایی نخواهد داشت و حتی ممکن است اثر منفی بگذارد.
96- بازاریابی پس از کلیک (post-click marketing): تجربه مشتری یا کاربر پس کلیک بر یک تبلیغ یا ایمیل، مثلاً ورود به یک صفحه ورود.
97- بازاريابي کلیکی(PPC marketing): بازاریابی پرداخت به ازاء هر کلیک در موتورهای جستجو، شبکه‌های تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی.
98- بازاریابی محصول(product marketing): به بازاریابی یک محصول خاص در مقابل بازاریابی محصولات یک شرکت گفته ميشود.
99- بازاريابي تبلیغاتی(promotional marketing): به‌طورکلی اگر صحبت کنیم، شامل تمامی انواع مختلف بازاریابی به‌منظور جذب مشتری می‌شود.
100- بازاريابي نزدیکی(proximity marketing): توزیع بدون سیم(آفلاین) محلی تبلیغات مرتبط با یک محل برای افراد متقاضی که سخت‌افزار لازم برای این کار را در اختیار داشته باشند.

101- بازاريابي کششی(pull marketing): فرستادن پیام به سمت مخاطبین موردنظر، معادل و مشابه با بازاریابی ربایشی.
102- بازاریابی هل دادنی– فشاری -(push marketing): مشتریان یا مخاطبین بالقوه پیام‌های بازاریابی را از شما به سمت خود می‌کشند که معادل بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرد.
103- بازاريابي در زمان واقعی (real-time marketing): رای اینکه مخاطب با برند شما تعامل برقرار کند به یک استراتژی بازاریابی مثل بازاریابی در زمان واقعی احتیاج دارید.

این روش از بازاریابی درباره ی رویدادهای جاری که به یک مخاطب مربوط میشوند میباشد.هدف نهایی از این کار ارتباط برقرار کردن مصرف کنندگان با محصولاتی است که در حال حاضر و در همان زمان به آنها نیاز دارند.

104- بازاریابی ارجاعی(referral marketing):  بازاریابی ارجاعی گسترش کلمه بازاریابی در مورد یک محصول یا خدمات از طریق کسب و کار و نه از تبلیغات سنتی، به مشتریان است. بازاریابی دهان به دهان، شکلی دیگراز بازاریابی ارجاعی است و هنگامی رخ میدهد که به دیگران در مورد کسب و کار یکدیگر بگویید.
105- بازاریابی رابطه(relationship marketing): به تأکید فروشنده بر ساخت و ایجاد روابط دوسویه بلندمدت با مشتریان گفته ميشود.
106- بازاریابی مجدد(remarketing): بازاریابی مجدد اقدامی صورت گرفته شده توسط شرکت‌ها برای معرفی یک محصول یا خدمات به بازار در جهت پاسخ به کاهش فروش است.
107- بازاريابي پاسخ (reply marketing): پاسخ دادن به تک‌تک کاربران نهایی از طریق پیام‌های شخصی‌سازی‌شده.

108- بازاریابی معکوس (reverse marketing): در این نوع از بازاریابی بجای اینکه شرکت به دنبال به دست آوردن مشتری باشد، مشتری در پی به دست آوردن محصولات و خدمات یک شرکت است.
109- بازاریابی علمی (scientific marketing): استفاده از آزمایش‌های تحلیلی / روش‌های آماری در بازاریابی.
110- بازاریابی موتورهای جستجو (search (engine) marketing): ترویج و ترفیع پرداختی و ارگانیک از طریق سایت‌های گوگل، یاهو، بینگ و …
111- خود بازاریابی(self-marketing): بازاریابی خودتان که از آن تحت عنوان بازاریابی شخصی هم نام‌برده می‌شود.
112- بازاريابي خدمات (services marketing): در بازاریابی خدماتی بازاریاب علاوه بر همه تکنیک های بازاریابی که دارد باید قواعد و اصول خدماتی را آموزش ببیند . یک سری خصوصیات بنیادین برای این نوع بازاریابی وجود دارد. از قبیل نا ملموس بودن، تفکیک ناپذیری، عدم تجانس و نابود شدنی که مخصوص خدمات است.
113- بازاریابی سایه(shadow marketing): بازاریابی غیرمنتظره که اغلب خارج از کنترل دپارتمان بازاریابی انجام می‌شود.
114- بازاريابي خریداران(shopper marketing): درک چگونگی انجام شدن خرید توسط مصرف‌کنندگان در کانال‌ها و شکل‌های مختلف بازاریابی.
115- بازاریابی اجتماعی (social marketing): مجموعه فعاليت هايي است كه موجب تغيير رفتارهاي ناهنجار اجتماعي از جمله اعتياد، فساد، قمارو … به منظور دستيابي به جامعه اي مطلوب ميشود.بازارياب هاي اجتماعي بر تغييرات مثبت تاكيد دارند و اين كار را با استفاده از انگيزه ، ارائه تسهيلات و تبليغ انجام ميدهند.

116- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (social media marketing): به صورت کلی به فرآیند جلب توجه مخاطبان در راستای اهداف تجاری از طریق شبکه های اجتماعی ،  بازاریابی شبکه های اجتماعی گفته می شود. بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند با هدف برند سازی و معرفی برند یا فروش محصول و یا هدایت کاربران به وب سایت صورت پذیرد.
117- بازاریابی ورزشی (sports marketing): استفاده از رویدادهای ورزشی، تیم‌های ورزشی و قهرمانان برای ترویج و ترفیع محصولات و خدمات.
118- بازاريابي خفا یا پنهان(stealth marketing): به طور کلی هر نوع از استراتژی بازاریابی است که در حالت خفا و بصورت پنهانی انجام می شود. بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی بر این باورند که تبلیغاتی مؤثرتر است که مردم از آن آگاه نباشند.
119- بازاریابی خیابانی(street marketing): یک روش بازاریابی است که محصولات یا خدمات به طور مستقیم به مشتریان در یک محل عمومی عرضه می شود و هدف آن جلب توجه و برانگیختن سر و صدا در مورد آن محصول یا خدمت است. این نوع بازاریابی از روش های تبلیغاتی معمول استفاده نمی کند و می تواند اغلب شامل یک روش تبلیغات غیر متعارف و خلاقانه باشد. استفاده از بازاریابی خیابانی می تواند یک راه مؤثر برای هدف قرار دادن یک مکان خاص که مشتریان در آن رفت و آمد دارند
120- بازاریابی فنی و تکنیکی(technical marketing): بازاریابی با عمق فنی به مخاطبان فنی.
121- بازاریابی تلفنی(telemarketing): بازاريابي تلفني نوعی از بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده از تلفن استفاده می‌کند تا با مشتری ارتباط برقرار نموده و بتواند به آن‌ها اطلاعاتی ارائه کند، آن‌ها را برای ارتباط با شرکت ترغیب نماید و نهایتاً بتواند محصولی را بفروشد.
122- بازاريابي آزمون محور(test-driven marketing): آزمودن ایده‌های بازاریابی به‌صورت سیستماتیک و البته تکراری.

123- بازاریابی رهبری فکری (Thought leadership marketing): جا انداختن یک شرکت یا بنگاه به‌عنوان رهبر فکری در بازار مربوطه.
124- بازاریابی زمان(time marketing): تحقیق در رابطه با زمان مناسب برای معرفی و ترویج و ترفیع محصولات در بازار.
125- بازاریابی بسته دستمال‌کاغذی (tissue-pack marketing): که خواستگاه آن در ژاپن بوده و مردم پیام خود را بر روی بسته‌های دستمال‌کاغذی درج می‌کنند و با دادن آن به‌صورت رایگان به مخاطبین پیام را به‌راحتی به دست مخاطب خود می‌رسانند.
126- بازاريابي نمایشگاه‌های تجاری(trade show marketing): زیرمجموعه‌ای از بازاریابی رویداد، نمایشگاه و ترویج و ترفیع محصولات در نمایشگاه‌های تجاری است.

127- بازاريابي سنتی (traditional marketing): روش‌ها و کانال‌های بازاریابی پیش از ظهور اینترنت به عبارت ديگر در بازاريابي سنتي مشتریان برای آگاهی از محصولات جدید، متکی به تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد‌ها یا به اصطلاح‌‌ همان بازاریابی سنتی(outbound)، هستند.
128- بازاریابی پنهان(undercover marketing): زمانی که مصرف‌کنندگان از اینکه به‌طور مخفیانه تحت روش‌ها و فن‌های بازاریابی قرارگرفته‌اند اطلاعی ندارند.

129- بازاریابی تولیدشده توسط کاربر(user-generated marketing): نوعی از بازاریابی که توسط مصرف‌کنندگان ایجادشده است، بازاریابی همگانی.
130- بازاریابی عمودی(vertical marketing): به تعبیر ساده‌ بازاریابی عمودی، پیش‌رفت هدفمند در صنایع خاص معنا می‌شود. هزینه‌های این نوع بازاریابی بسیار گزاف است.در صنایعی كه رقابتتنگاتنگ وجود دارد، بازاریابی عمودی می‌تواند راه‌حل‌های نو و درهای تازهپیش روی صاحبان مشاغل بگشاید.
131- بازاریابی ویدئویی(video marketing): استفاده از کلیپ‌های ویدئویی در بازاریابی آنلاین و همچنین استفاده از سایت‌هایی مانند یوتیوب و آپارات.
132- بازاريابي ویروسی(viral marketing): استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجود به‌منظور توسعه یک ایده بازاریابی.
133- بازاريابي جوانان(youth marketing): بازاریابی از طریق هدف قرار دادن مخاطبین جوان و اغلب از طریق کانال‌های نوظهور.
134- بازاریابی وب‌سایت(web marketing): بازاریابی در سطح سایت‌های اینترنتی، مشابه با بازاریابی آنلاین

135- بازاریابی دهان‌به‌دهان (word-of-mouth marketing): زمانی که مشتریان خوشحال و راضی پیام بازاریابی شمارا به دیگران انتقال می‌دهند.
136- بازاریابی انتظار (wait marketing): درک بازاریابی انتظار دشوار نیست. در واقع، هر زمان که شما ایستاده و منتظر چیزی هستید و یک آگهی را می بینید، این یک کمپین بازاریابی انتظار است. مانند انتظار در مطب دکتر، ترافیک و بیلبوردهای خیابان، فرودگاه، ایستگاه قطار یا صف انتظار در یک فست فود و یا وقتی در حال دانلود یک ویدئو از اینترنت هستید و ….

منبع: فروتل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است