آموزش بازاریابی

افزایش فروش آنلاین با 20 راهکار فوق‌العاده اثربخش (بخش اول)

افزایش فروش اولین دغدغه و خواسته هر فروشگاه آنلاین نوپا و یا قدیمی می باشد. اگرچه در زمینه کسب و کار آنلاین توصیه ها و نکات زیادی مطرح شده است، اما اغلب این موارد جنبه عمومی دارند. این بار در فروتل به سراغ نکته های کلیدی و بنیادی و بسیار تأثیرگذار می رویم. نکات و آموزش هایی که در صورت اعمال صحیح آن ها در تجارت خود، می توانید مطمئن باشید که در مسیر موفقیت قدم برداشته اید.

ما بعد از مدت ها تحقیق و پژوهش در زمینه فروش آنلاین و بررسی عمیق این حوزه به نتایج زیادی دست پیدا کرده ایم که قصد داریم در ادامه نتایج به دست آمده و در واقع نکات مربوطه را در این مقاله جامع برای شما بازگو کنیم. در این مقاله به شیوه ها و روش های افزایش فروش آنلاین اشاره می کنیم. روش های مذکور شامل موارد تخصصی و همچنین عمومی می شوند و همگی آن ها در کنار یکدیگر به افزایش استراتژیک و بلند مدت فروش شما کمک می کنند.

قابل ذکر است که این تکنیک ها هر دو نوع فروش یعنی فروش کالای فیزیکی و فروش خدمات را شامل می شوند.

1. در فروش محصولات و سرویس‌های خود صادقانه رفتار کنید

قبل از هر چیزی، صادق بودن در کار نکته موفقیت و شروع یک فروش قدرتمند خواهد بود. شاید به ظاهر چنین توصیه ای مضحک به نظر برسد، اما بسیاری از تجارت ها توجه کمی به این موضوع دارند. برای مثال، خیلی از تجارت ها شروع به خرید و آماده سازی محصولاتی می کنند که قادر به پرداخت همه هزینه آن ها نیستند و از چک و دیگر روش های پرداخت اقساطی استفاده می کنند. در صورتی که ممکن است فروش مناسبی نداشته باشند و محصولاتشان خیلی کمتر از حد انتظار به فروش بروند. در چنین حالتی مقدار زیادی محصول فروخته نشده و اقساط سنگین باقی می ماند. همین مسئله دلیل ورشکست شدن خیلی از تجارت ها بوده است.

شاید در نگاه اول این دیدگاه، به نوعی بلندپروازی در تجارت باشد و به خودی خود مشکلی نداشته باشد، اما بی توجهی به واقعیت ها می تواند گریبان گیر شما شود. شما نباید بلندپروازی را با جهالت اشتباه بگیرید. هیچ وقت واقعیت را نادیده نگیرید و تحت هر شرایطی واقع بین باشید. هیچ اشکالی ندارد اگر از کم شروع کنید و به مرور مقدار تولید و سفارشات خود را افزایش دهید. شاید بعضی اوقات شنیده باشید که می توان یک شبه راه صد ساله را طی کرد اما به این صحبت ها توجه نکنید. موفقیت نیاز به تلاش مستمر دارد.

مورد دیگری که به صداقت در کار مرتبط می شود، اعتماد کاربران به تجارت و برند شماست. هیچ وقت ادعایی نکنید که نتوانید آن را انجام دهید و از اغراق کردن و تعریف بیجا به شدت دوری کنید. کاربران و مشتریان امروزی هوشیار بوده و گول چنین وعده هایی را نمی خورند. بنابراین صادق باشید و سعی کنید در تمام بخش های تجارت خود بی پرده و بدون حاشیه فعالیت داشته باشید.

اشتباه خیلی از افراد مشغول در این حوزه این است که فکر می کنند باید هر طور که شده تجارت و کمپانی خود را بزرگ کرده تا جزو بزرگان آن زمینه قلمداد شوند. تلاش بی وقفه برای رسیدن به این هدف به راحتی باعث می شود تا شما از اهداف مهمتر فاصله بگیرید. نکته حائز اهمیت دیگر این است که اتفاقاً کاربران و مصرف کنندگان به تجارت های کوچک نیز اهمیت داده و آن ها را به خاطر ارائه خدمات شخصی سازی شده تر و موارد مشابه، اولویت قرار می دهند. تحت هر شرایطی سعی نکنید نقش بازی کنید تا خودتان را چیزی که نیستید نمایش دهید.

2. از افزونه‌های تبلیغاتی برای دریافت کلیک‌های بیشتر استفاده کنید

تبلیغات کلیکی از جمله مهمترین و مؤثرترین روش های تبلیغات کارآمد هستند. گوگل به عنوان بزرگترین مرجع تبلیغات کلیکی جایگاهی مناسب برای تبلیغات شما با کمک سیستم AdWords فراهم کرده است. چنین سیستم مشابهی توسط موتور جستجوی Bing نیز ارائه شده است. این روش از تبلیغات تأثیر زیادی در کسب بازدید و رتبه برای هر وب سایتی دارد. اما نکته ای که کمتر مورد توجه وب مسترها قرار گرفته این است که شما می توانید از افزونه های تبلیغاتی یا Ad Extentions نیز بهره مند شده تا تبلیغات خود را هدفمندتر کنید.

چنین افزونه هایی به شما کمک می کنند تا فضای بیشتری از لیست نتایج موتورهای جستجو را به تبلیغ خود اختصاص داده و در نهایت نرخ کلیک بیشتری دریافت کنید. این افزونه ها به عنوان پکیج پیشنهادی در کنار تبلیغات کلیکی پیشنهاد می شوند و استفاده از آن ها شامل هزینه جداگانه نمی شود. با کمک چنین سیستمی قادر خواهید بود تا لینک های بیشتری را به عنوان تبلیغ به نمایش بگذارید.

3. رضایت کاربران و اعتماد مشتریان خود را به معرض نمایش قرار دهید

هیچ وقت به اندازه حالا فیدبک ها و بازخوردهای مشتریان از محصولات و سرویس های شما اهمیت نداشته است. چرا که این روزها می توان در کسری از ثانیه با صدها و هزاران کاربر از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط پیدا کرد. خوشبختانه چنین قابلیتی باعث می شود تا مشتریان رضایت‌مند شما به یکی از پر قدرت ترین ابزارهای شما برای افزایش محبوبیت و رتبه برند و تجارت شما در سطح جهانی تبدیل شوند.

متخصصین بازاریابی اینترنتی معتقدند که کاربران خوشنود و رضایت‌مند از برند شما، لژیون هایی هستند که می توانند از هر ابزار دیگری فروش شما را بیشتر رونق ببخشند. بنابراین مطمئن شوید که بهترین استفاده را از این افراد می برید. بهترین راهکار، انتشار رضایت‌مندی این دسته از مشتریان در قالب نقد و بررسی یا توصیف اجمالی از تجارت، محصولات و یا سرویس های شما می باشد.

برای این مورد می توانید بخشی در وب سایت یا بلاگ خود راه اندازی کرده و توئیت ها یا کامنت های کاربران خود را به اشتراک بگذارید. اگر در توصیف ها و نظرات این کاربران از چاشنی تقدیر و تمجیدهای احساسی را نیز بهره مند شوید، تأثیرپذیری این گفته ها بیشتر خواهد شد. خیلی از وب سایت های موفق از همین روش استفاده کرده اند تا کیفیت و ارزش محصولات و برند خود را افزایش دهند. می توان بخشی از این نظرات را در صفحه محصولات و یا صفحات فرود نیز افزود.

از دیگر روش های کسب اعتبار، استفاده از نمادهای اعتماد موسوم به Trust Signals می باشد. در وب سایت های ایرانی نیز چنین علائمی برای کسب اعتبار استفاده می شوند که مهمترین آن نماد الکترونیکی یا E-Namad می باشد. اگر شما هم چنین نمادهایی دارید، حتماً آن ها را در قسمت فوتر و یا حتی در یک بخش جداگانه قرار دهید. این نمادها به کاربران حس اطمینان می دهند و باعث می شوند تجارت شما قابل اعتماد به نظر برسد. از دیگر روش های کسب اعتبار در همین راستا، شرکت کردن در جشنواره وب و در صورت کسب رتبه، نمایش آن در وب سایت می باشد.

همچنین شما می توانید در یک بخش جداگانه و یا در قسمتی از صفحه اصلی وب سایت خود، مشتریان رضایت‌مند خود را به صورت یک لیست معرفی کنید. به ویژه اگر بعضی از این مشتریان از برندهای معتبر و بزرگ باشند، اعتبار شما با معرفی آن ها به عنوان مشتری به شدت افزایش پیدا می کند. خیلی از مشاغل گوناگون، حتی مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی نیز معرفی کرده و خدماتی که برای آن ها انجام داده اند را به صورت خلاصه بازگو می کنند.

4. از پیشنهادات لحظه‌ای و محدود استفاده کنید

یکی از راه های ترغیب کردن کاربران و مشتریان استفاده از پیشنهادات لحظه ای یا پیشنهادات ویژه است که در مبحث بازاریابی اینترنتی از آن با عنوان پیشنهادات اورژانسی نیز یاد می شود. در این نوع پیشنهادات که می بایست در صفحه اصلی وب سایت شما و در قسمتی کاملاً واضح قابل رؤیت باشد، شما باید پیشنهادات لحظه ای از محصولات و یا سرویس های خود ارائه دهید.

برای مثال می توانید یکی از محصولات خود را با تخفیف به معرض دید و فروش قرار دهید. اما چیزی که باعث می شود کاربران به خرید آن محصول یا سرویس سوق پیدا کنند، احساس اورژانسی بودن این پیشنهاد می باشد. در چنین حالتی شما می بایست با قرار دادن یک تایمر (شمارش معکوس) و یا تعیین کردن یک زمان مشخص، اعلام کنید که این تخفیف به زودی به اتمام می رسد تا کاربران با دیدن این اطلاعیه، بیش از پیش روی خرید آن تمرکز کنند.

روش دیگر و مشابهی که مثل همین نوع پیشنهادات خیلی از فروشگاه ها را با موفقیت رو به رو کرده است، فروش و ارائه محصولات و خدمات محدود می باشد. برای این نوع فروش ها، تعداد محصولات و یا سرویس هایی که شما ارائه می کنید محدود است و اگر شما این مورد را به صورت یک متن تبلیغاتی در صفحه اول قرار دهید، کاربران حس می کنند که ممکن است محصول مورد نظر به زودی به اتمام برسد. همین موضوع باعث می شود تا کاربران ترغیب شده و به صفحه آن محصول مراجعه کنند و قبل از اینکه موجودی آن محصول به اتمام برسد آن را خریداری کنند.

در بعضی مواقع ممکن است شرایط بالا مد نظر نباشد. در این صورت پیشنهاد دیگری نیز برای شما وجود دارد که می توان با کمک آن فروش محصولات عادی را نیز افزایش داد. با بهره مند شدن از روش مذکور می توان با ارائه پیشنهادات فرعی در کنار خرید اصلی در کاربران و مشتریان ایجاد انگیزه کرد. مثلاً می توانید در کنار یک محصول، به صورت اشانتیون محصول کوچک و مرتبط دیگری را نیز به عنوان هدیه قرار دهید تا کاربران مشتاق خرید آن محصول شوند.

همچنین پیشنهاد ارسال رایگان و یا شرکت در قرعه کشی های هفتگی یا ماهیانه نیز از دیگر راه های بسیار کاربردی در این زمینه می باشد که می توانند به مقدار قابل توجهی فروش شما را افزایش دهند. این روش ها از مهم ترین و بهترین راه های افزایش فروش آنلاین می باشند که هم اکنون فروشگاه های بزرگ ایرانی نیز از آن ها استفاده می کنند.

گوگل برای سیستم AdWords قابلیتی به منظور شخصی سازی تبلیغات شما فراهم کرده است. یکی از این قابلیت ها، امکان اضافه کردن تایمر به فروش ها می باشد. در این حالت در کنار تبلیغ شما در نتایج جستجوها، زمان به پایان رسیدن پیشنهاد شما نیز نمایش داده می شود. تجربه ثابت کرده است این حرکت بازخورد بسیار مفیدی در فروش محصولات به صورت اینترنتی داشته است.

5. تضمین بازگشت وجه بی‌قید و شرط را در فروش خود بگنجانید

شاید اینطور به نظر نرسد، اما در بسیاری از مواقع، تنها دلیل خرید نکردن مشتریان، نبود ضمانت برای خرید است. هنوز هم اغلب کاربران اینترنتی خرید آنلاین را ریسک آمیز می دانند. در این حالت در بیشتر مواقع، کاربران به خاطر عدم ضمانت معتبر از خرید خود صرف نظر می کنند. مسلماً اولین دلیل این ترس و بی اعتمادی و قبول نکردن ریسک خرید به خاطر مسئله مالی و خطر احتمالی از دست رفتن پول در ازای هیچ چیز می باشد.

البته همه کاربران در این مورد حق دارند، چرا که آن ها هیچ اطلاعی از محصول مورد نظر ندارند و همیشه این فکر را می کنند که اگر محصول را بخرند و آن سالم نباشد تکلیف چیست؟ اگر کیفیت محصول با آن چیزی که در توضیحات آن ارائه شده است تفاوت داشته باشد و یا اگر محصول اشتباهی فرستاده شود چه؟ چنین سؤالاتی باعث می شود تا هر کاربری با احتیاط بیشتری به سراغ خرید آنلاین برود.

پس شما باید برای مقابله با این مسئله و اطمینان خاطر دادن به کاربران، سیستم پشتیبانی حرفه ای و بازگشت پول خرید در صورت عدم رضایت را در اختیار مشتریان قرار دهید. درواقع می توان اذعان داشت که سرنوشت تجارت شما در این حوزه با چنین مسئله ای گره خورده است. حتی کوچک ترین خریدها نیز برای کاربران شامل این پارامترها می شوند. بنابراین با ارائه محصولات با کیفیت در کنار پشتیبانی قوی و همچنین اطمینان سازی برای بازگشت پول، نه تنها فروش بیشتری را تجربه کنید، بلکه اعتماد مشتریان را نیز به دست بیاورید.

این مسئله ثابت شده است که کاربران در هر زمینه ای، اگر منبعی مناسب و مطمئن برای خریدهای خود پیدا کنند، قبل از هر جای دیگری سراغ آن منبع می روند. در این صورت شما نه تنها فروش اصلی خود را تثبیت می کنید، بلکه مشتریان ثابت بیشتری نیز عائد تجارت شما خواهند شد و در ضمن، شما به عنوان یک فروشگاه معتبر در بین کاربران و مشتریان شناخته می شوید.

دقیقاً برعکس این مورد نیز وجود دارد. اگر یک مشتری از خرید خود از شما راضی نبوده و پشتیبانی شما نیز نتواند رضایت از دست رفته او را بازیابی کند، آن خریدار پشیمان شده و نه تنها دیگر به فروشگاه شما نخواهد آمد، بلکه خرید کردن از شما را نیز به هیچکس پیشنهاد نمی دهد.

6. طیف گستردگی محصولات مشابه را کمتر کنید

مسلماً ارائه هر چه بیشتر محصولات در زمینه های مختلف یکی ار راه های افزایش فروش می باشد. اما این مسئله در همه حالات مناسب نیست. در حقیقت در بسیاری از موارد ارائه محصول بیشتر، می تواند نتیجه عکس در پی داشته باشد. با توجه به این موضوع، اگر شما از یک محصول مدل های مشابه خیلی زیادی داشته باشید، این مسئله می تواند به راحتی باعث دو دل شدن خریدار و ناتوانی در انتخاب یک مورد مناسب از بین این طیف گسترده محصولات شود که در نهایت ممکن است به کاهش فروش نهایی شما منجر شود.

شما باید سعی کنید تا حد امکان پیشنهادات خود را برای کاربران کاهش دهید تا آن ها را سردرگم نکنید. اگر طیف وسیعی از محصولات را در اختیار دارید، مجبور هستید تا آن ها را در دسته بندی های جزئی تری تقسیم کنید. زیاد بودن محصولات یک زمینه نه تنها فروشگاه شما را پیچیده تر می کند، بلکه پیدا کردن محصول مورد پسند برای خریدار را نیز به مراتب سخت تر می کند.

7. با کمک سیستم Lookalike Audiences فیسبوک مشتریان هدفمند را پیدا کنید

بهترین کاری که یک تجارت یا فروشگاه خاص می تواند انجام، دهد این است که از روش های مختلف مشتریان ثابت خود را گسترش داده و دیگر کاربران و مشتریانی که پتانسیل تبدیل شدن به این دسته را دارند هدف قرار دهند. فیسبوک به شما در این زمینه کمک می کند. شما می تواند با استفاده از ابزار Lookalike Audiences این شبکه اجتماعی مشتریان بالقوه و هدفمند را پیدا کنید.

روش کار سیستم Lookalike Audiences بسیار جذاب و کاربردی می باشد. تعداد زیادی مخاطب فعال و حرفه ای در فیسبوک فعالیت دارند که قادرند ویژگی ها و مشخصات تجارت شما را با دیتابیس بزرگی از کاربران به اشتراک بگذارند. کافیست که اطلاعات لازم توسط شما در فیسبوک ذخیره سازی شود. سپس این اطلاعات توسط این افراد به اشتراک گذاشته شده و از همین طریق ده ها، صدها و هزاران کاربر مشتاق برای دریافت اطلاعات بیشتر به سراغ شما می آیند.

این تبلیغات هوشمند یکی از هدفمند ترین تبلیغات کاربردی می باشد که بر خلاف روش های مشابه، هزینه بسیار اندکی برای انجام نیاز دارد. در واقع این ابزار کمک می کند تا کاربرانی که سلایق مشابهی با یکدیگر دارند همدیگر را پیدا کنند. این سلایق می توانند شامل هر چیزی باشند. چرا تبلیغات شما در بین این موارد نباشد؟

8. پیچیدگی فرآیند سفارش و پرداخت را تا حد امکان کاهش دهید

به گزارش Business Insider مبلغی بالغ بر 4 تریلیون دلار در سال 2017 در سبدهای خرید کاربران اینترنتی رها شده است که 63% از این مقدار قابل استفاده مجدد بوده است! این آمار و ارقام باور نکردنی ثابت می کنند که مردم حوصله فرآیندهای پیچیده خرید آنلاین را ندارند و به سرعت از خرید خود منصرف می شوند. با توجه به این مسئله باید گفت که از مهمترین دلایل کاهش فروش آنلاین یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی، همین فرآیند خرید است که در حال حاضر خیلی از وب سایت های ایرانی نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

درست برعکس این مسئله، وب سایت هایی که خرید کردن از آن ها آسان بوده و فرآیند سفارش و پرداخت در آن ها بدون پیچیدگی انجام می شود، مقدار بسیار بیشتری از وب سایت های مشابه، فروش داشته اند. با درس گرفتن از این موضوع، شما می بایست تا حد امکان فرآیند سفارش، پرداخت و خرید محصولات از طریق فروشگاهتان را تسهیل نمائید.

برای این کار از هر قدم بی نیاز در فرآیند سبد خرید پرهیز کنید. از اجبار کردن کاربران برای پر کردن فرم های غیر ضروری اجتناب کنید. سعی کنید سیستمی ایجاد کنید که مراحل خرید در آن ذخیره سازی شوند و کاربران در صورت اشتباه مجبور به انجام دادن همه چیز از اتبدا نباشند. خیلی از وب سایت ها حتی اجباری برای ساخت حساب کاربری نیز اعمال نمی کنند.

این گونه وب سایت ها در طرف مقابل، از سیستم لاگین گوگل یا فیسبوک استفاده می کنند. استفاده از این سیستم سبب می شود تا کاربران زمان خود را برای ساخت و پر کردن فرم حساب کاربری تلف نکنند و در عین حال، امنیت حساب کاربری خود را نیز حفظ می کنند و می توانند به راحتی به گزارش خرید، فاکتورها و رسیدهای پرداخت دسترسی داشته باشند.

9. روش‌های پرداخت را تا جایی که امکان دارد بیشتر کنید

یکی دیگر از مهمترین دلایل انتخاب و یا عدم انتخاب یک فروشگاه اینترنتی برای خرید توسط کاربران، روش های پرداخت آن فروشگاه می باشد. به این نکته توجه ویژه داشته باشید که اگرچه این روزها تقریباً تمام نقل و انتقالات مالی توسط کارت های اعتباری صورت می گیرند، اما هنوز هم درصد قابل ملاحظه ای از کاربران وجود دارند که پرداخت نقدی در محل را به انواع دیگر پرداخت ها ترجیح می دهند.

شما باید هر مدل پرداختی که امکان استفاده از آن وجود داشته باشد را برای کاربران و مشتریان خود فراهم کنید. این روش ها می توانند شامل پرداخت اعتباری یا به اصطلاح کیف پول، پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانکی، پرداخت های بین المللی از طریق حساب های اعتباری، انتقال وجه کارت به کارت یا حساب و در نهایت پرداخت نقدی (در محل) باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است